Gles päls och uppburrad
Hejsan! Nu är det så att mitt troll flög ur sin bur för en vecka sen ungefär och tappade då båda sina framtänder. Hans tänder är dock påväg ut men han har haft svårt att äta och han har inte fått i sig tillräckligt med grönsaker känner jag. Han har haft c-vitamin i vattnet som extra tillskott nu under denna perioden. Men nu tycker jag hans päls är väldigt gles och han kan se uppburrad ut ibland. Han känns inte som den prinsen han var innan. Han har god aptit och visslar men något är fel. Han har ingen feber och ingen snuva. Kan det ha en koppling till att han tappade sina tänder eller vad kan den glesa pälsen och uppburningen tyda på?
/Emma
//Emma
Har han kunnat äta hö? Han kan ju ha blivit lite slö om han inte fått i sig tillräckligt med fibrer eller c-vitamin.
Är du helt säker på att han äter ordentlgt?
Marsvin är mästare på att "låtsas" äta.De kan sitta med ett höstrå och tugga utan att svälja hur länge som helst.De är i deras beetende.Att inte visa sig svag.
Ge honom kligröt
Havre,kli och tex vetegroddar blandat i vatten .Det är lättare att äta.
Fortimel(finns på apoteket)Gainomax(i mataffären).
Det allra bästa är Critical Care att mata med om det behövs.
Att han "burrar" är ett tecken på att han inte mår bra.
Jag har fått mata honom genom att dela paprika, vitkål och broccoli i små bitar så han har ätit när jag har matat honom. Jag har gett han kligröt under första tiden då hans tänder försvann.
Har en liten fråga, jag har ett paket med Critical Care som är ca. 2 år. Den har legat i en låda där jag haft massa andra marsvinssaker men jag vet inte hur den ska förvaras. Är den utgången eller har den blivit dålig? Den luktar och ser ut som den gjorde när jag fick den av en veterinär.
//Emma

Aj då. :-/ Är det Äppel som har varit ute och flygit? Jag hade börjat stödmata för säkerhets skull. Den Critical Care som du har hemma är ju bättre än inget alls men jag skulle försöka få tag på en ny påse och även gett fortimel.
#4 Ja det är lillkillen. Han blev jagad över burkanten av burkompisen efter en utställning..
Vet någon vart jag får tag på en ny påse lagom snabbt? Får svänga förbi apoteket i morgon och fixa fortimel. Känner mig som en dålig matte när djuren blir dåliga :'-(
//Emma
Gles päls hade han redan på utställningen, det kom jag ihåg att jag skrev på bedömningslappen.
Jag skulle gett honom Critical Care. Fortimel är jag inte förtjust i alls annat än till bebisar och dräktiga honor, med tanke på allt konstigt den innehåller *s* Det han behöver är fibrer, som finns i Critical Care, inte protein och konstgjorda ämnen.
Jag skulle också gett kligröt, gärna blandat med riven kål. Om han äter grönsaksbitar ur handen på dig är det jättebra, då ser du ju att han får i sig det i alla fall :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus