För mycket vetekli?
Har läst att på hästar kan man rubba kalsium/fosfor balansen om man ger för mycket kli, då gällde det något kg till ett så stort djur. Borde det inte ställa till en hel del på marsvinen också då?
Mina får kligröt 1-7 gånger i veckan så det kan bli väldigt ofta ibland :-/ Det blir knappt 1/2 dl/marsvin, 2/3 vete- och kruskakli och 1/3 lucern- och hömjöl

Vad e HÖMJÖL??
=)

Hittade :P
Lägger in om nån mer undrar
**Hömjöl
**Hömjöl är gräs som torkats med hjälp av varmluft. Det har en struktur som bidrar till att tarmfunktionen upprätthålls. Hömjöl innehåller mycket naturligt A-vitamin, hög halt socker
Nja, det jag kallar hömjöl här är allt som "drösslat" loss från mitt hö. Det är lite sent slaget så mycket nyttigheter smular av och det samlar jag i en låda och blandar i gröten :-)
Blev lite fel att kalla det hömjöl, visste inte att det fanns på riktigt :-P

Hehe okej :) Då har vi lärt oss nått nytt idag :P
Det beror förstås på hur mycket kalcium man ger i förhållande till fosforn(vetekli).
Kalcium:Fosfor kvoten ska ligga på mellan 1,5:1 och 2:1 hos ett marsvin, vilket betyder att man ska ha en och en halv till två delar kalcium per del fosfor.
Vetekli har en kalcium:fosfor-kvot på c.a. 1:10… dock har lusern en kalcium:fosfor-kvot på c.a. 6:1, vilket borde jämna ut det hela lite.
I förhållande till varandra vet jag dock inte hur de funkar. Vetekli kanske har ett värde på 100mg fosfor och 10mg kalcium per 100g, medan lusern har 6mg kalcium och 1mg fosfor per 100g. Tillsammans ger de en kvot som inte förändras så jättemycket.
Du får läsa på förpackningarna och försöka räkna på det kanske? Det är bara att ta division, kalciumvärdet delat med fosforvärdet. Kolonet jag skrivit tidigare fungerar som ett divisionstecken.
Fast oavsett kan det nog vara en bra idé att inte ge det så ofta som 7g/v. Kligröt ett par gånger i veckan borde räcka.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.