Någon som har en bild på en...
Nån som har en bild på en svart zobel?? tack :)
Charlotta-B
Svart är en färg på marsvin och zobel en annan färg, som dock inte är godkänd enligt SMF.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Men vi har ju en Black/Zobel här hemma. Med stamtavla. :D
Charlotta-B
#2 Jaha, jag trodde du menade svartzobel eftersom du inte skrev något / i #0 ;)
Mvh Felicia
Jaha okej :P förlåt
Charlotta-B
Fast black/zobel är inte möjligt heller. Antingen är marsvinet zobel eller så är det svart. Jag antar att uppfödaren använde snedstrecket som ett sorts "eller". Att marsvinet är svart eller zobel. :-)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Men det står black zobel på hans stamtavla.
Charlotta-B
Vf ville ha ett kort var för att gämnföra med vår, har svårt att se zobel teckningen. Så tänkte kanske finns det nån med kort på samma färg..
Charlotta-B
Kan du inte bara lägga in bilder här så kan du få hjälp med den rätta färgen? :)
Mvh Felicia
Ja men den rätta färgen vet jag ju. Vill se andra blackzobel bilder
Charlotta-B
#9 Fast om du menar att blackzobel är den rätta färgen är det fel, eftersom det inte finns någon färg som heter så… Då blir det också svårt för andra att lägga in bilder, för några blackzoblar finns inte ;) Bara för att det står så i stamtavlan behöver det inte stämma.
Mvh Felicia
Okej, men borde inte det som står i stamtavlan var korekta saker?
Man kan ju inte ljuga ihop en stamtavla? då har man ju inga garatier på djurets bakgrund alls?
Nån som kan lägga in på ZOBEL då ????
Charlotta-B
#11 Det är ingen som kan garantera att det som står i stamtavlan är korrekt. Det är upp till uppfödaren att avgöra vad för färg djuret har. Registratorn har inte jobbet att gå igenom marsvins färglära med varje person som registrerar marsvin med lite udda färgnamn.
Vem som helst kan f.ö. göra en egen sorts stamtavla(ett härstamningsbevis istället för ett registreringsbevis), som ingen ser över. Står det registreringsnummer på stamtavlan? Om inte, är det troligen en stamtavla som uppfödaren i fråga gjort själv utan att låta någon annan se över den.
Och man kan ljuga ihop en stamtavla, ja, vare sig den skickats in till en registrator eller inte. Det går alltid att förfalska. Det finns dock ingen poäng i att göra det direkt..
Sannolikheten är större att personen i fråga som sammanställde stamtavlan helt enkelt inte håller koll på färgnamnen. Det är ganska(väldigt) vanligt att marsvin blir fel färgbestämda.
Här är en zobel i övergångsstadiet mot svartare teckning.
Okej,
Kollade din länk.
Men vad är det som utgör att färgen blir lr är zobel?
Jag är inte bra på färg därför jag är nyfiken och vill lära mer.
Men fanns ju bilder där som stod det var zobel. men var fläckig. Menar jag trodde att zobel var helfärgad med ljusare nyans på mage. Men har jag då helt fel i detta?
Så vad är en zobel???
Hittar inte nån färgbeteckning om zobel på svenska marsvinföreningens hemsida heller.
Charlotta-B
#13 Regeln är väl att de föds ljusare(både gällande ögonfärg och pälsfärg), lite chokladigare i tonen, och sedan mörknar med tiden till något gråsvartare. Men några/flera partier kan fortsätta vara ljusa.
Jag har inte sett så många zoblar, så jag vet inte riktigt vad det vanligaste utseendet vid vuxen ålder är. Det kan variera.