Har blivit attackerade av hund! Hjälp!
Detta lâter ju játte konstigt men mina marsvin bor ute(i Spanien) och en hund har lyckats ta sig in pâ tomten och in i buren i natt
En har hunden rivit av allt hàr pâ ryggen pâ, det ár rött men varaytliga hussakdor. En annan har fâr ett djupare bett av en höntand tror jag. Den 3:e verkar oskadd fysiskt och den fjärde är spârlöst borta
Stella med ryggen har jag tvättat med vatten nu men Veras sâr efter bettet ser elakt ut. och fullt med jord. jag ahr tváttat med vatten och förberett koksaltlösning för att spruta in dâ jag tror hon fàtt jord i sâret. Har försökt fâ tag pâ veterinären men inte lyckats. Kan jag spruta koksaltlösning i sâret som en âtgärd innan vi kommer dit? Om de tar emot
inte mânga som behandlar marsvin här vad jag vet
Snälla alla râd jag kan fâ och helst snabbt.
Usch då, vilken otur! Det låter verkligen jättejobbigt. Hur verkar marsvinen må i övrigt(matlust, rörelse, allmänskick)? Rengör såren med koksaltslösningen, se efter dem(stödmata ifall någon tycks ha svårt att äta) och invänta veterinär, det är mina råd. Mer än så kan du nog inte göra… :-/ Lycka till! Hoppas verkligen att det blir bra med grisarna.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Har fâtt dem till vetrinär nu. De med "ytliga" skador äter bra men den som inte har synliga skador alls verkar vara chockad och sitter bara och trycker. De andra beter sig faktiskt som vanligt. De ska nu fâ antibiotika och de är ingen större fara med dem tack och lov.
Lilla Rut, den chockade, har verkat lugna sig nu och beter sig mer som vanligt. Har haft henne i famnen en stund och det var hon nöjd med och tillbaka i buren sökte hon inte skydd pâ stört i alla fall.
Just nu känner jag mig mest lättat att i alla fall 3 är vid liv och inte allvarligt skadade, men när jag tänker pâ lilla Märta som saknas fâr jag smâtt panik. Gud att bli tagen och uppäten av en hund!!
Sâ fruktansvärt. Hoppas hoppas att hon lyckats gömma sig i trádgàrden. Men tyvärr sâ tror jag mer pâ det hemska. Enligt veterinären vore det konstigt om hunden hade gett sig utan byte
Hoppas verkligen de överlevande klarar sig. Jag var med om samma sak (fast här i Sverige) för ett par år sedan, två av tre dog i samband med att hunden tog sig in i buren och den tredje dog av chocken två dagar efteråt… Trots veterinärbehandling.
Se till att de äter och dricker ordentligt, annars kan du behöva ge dem lite extra. I så fall är vatten (kroppstempererat) med lite socker/honung och c-vitamin i bra att börja med, ett par ml.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Fy, vad hemskt!
Min förra hund dödade 7 av mina marsvin på mindre än 3 minuter, döda marsvin överallt
. En tröst är att om hunden väl fått tag i dem dör de fort
Håll koll på såret för det blir nog infekterat trots antibiotikan, håll det rent och öppet. Har vet. rakat bort pälsen runtom? Det blir mycket lättare att hålla efter då
Och som de andra har sagt, gott om god mat, värme och lugn och ro. Ge gärna Proviva om ni har det där nere, det är bra för ledsna magar pga antibiotika.
Hoppas du hittar stackars Märta! Under har skett innan och hon kan ha kommit undan medan hunden var upptagen av de andra, men troligast är att hon är död tyvärr :-(
Jag har fâtt beskrivet hur jag ska rengöra sâret. Har även fâtt "bakterieflora" de ska ha 3 ggr per dag för att hâlla magen i schack.
FeliciaS: Ja det är jag extra rädd för att nàgot sâdant kan ske, att de dör i efterhand sâ att säga. Hâllar alla tummar att detta gâr vägen..
Ja är Märta vid liv har hon det inte lätt. Har en massa vildkatter hár omkring. Buren var säker för dem men ett oväntat hundangrepp höll den inte för utan den fick upp nätetdär det var fäst i trä:-( Ett marsvin pâ lösen har dock inte sâ stor chans mot katterna.. Men jag ska ut och leta imorgon i alla fall. Det finns mânga stállen att ta skydd pâ.
Nu har det gàtt nâgra dagar. Stella med ryggen är färdig behandlad. Vera med bettet ska ha antibiotika i 3 dagar till men veterinären säger att det läker bra. Varar lite men helt normalt. Rut den chockade mâr ocksâ bra och är sig själv igen. Trâkiga nyheter är att jag hittat rester av Märta, hon som försvann vid attacken. är sâ ledsamt men ändâ skönt att vet att hon i alla fall inte ligger skadad och lider nàgonstans :-( Ja ja, nya tag:-(
Fint att höra att de överlevande piggar på sig. Tack för att du berättade. Tråkigt med Märta även om det var väntat. Och som du säger - bättre att veta säkert.
#8 Vad skönt att de överlevande mår bra :)
Hemskt att hitta rester av sina gosegrisar, men jag förstår att det också är lite av en lättnad.
Mvh Felicia
Ska bara avsluta inlägget med att tala om att Stella, Rut och Vera mâr toppen. Vera med det djupa sâret har nu bara en skorpa kvar och Stella som blev riven pâ ryggen ser ut som en halv Skinny men huden är fin nu och alla skorpor har ramlat av.
Tack för alla svar. Kändes skönt med "stöd" när detta hemska hände.
Så skönt att höra! :-)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Så skönt! :)
Mvh Alexandra
Åh, vad skönt att höra!
#11 Håller med föregående, härligt att de mår bra!
Mvh Felicia