Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 2552 ggr
[Lynx76]
0

Marsvin och hund

Någon som har erfarenhet av att ha marsvin och hund samtidigt? Jag håller precis på och skaffar hund nu men funderar på om det är rätt att skaffa marsvin också… vill så gärna men har jag tid för dem alla och kommer de gå ihop. Vill ha grisarna springande på golvet så mycket som möjligt och det gör ju hunden också…

Hur har  ni löst det?

Royalz
0

Jag har hund och marsvin :) Det funkar bra och han bryr sig inte nämnvärt om dom. Visst skinnysarna vill han gärna slicka på men dom pälsade kollar han bara på och sen är det bra.

När dom är ute så är det ju bara att sätta ett kompostgaller så inte hunden kommer in där dom är.

Jag brukar dock inte sätta upp det då min inte rör dom, men man kan ju aldrig vara säker. Men min hund ligger oftast och sover inne.

Det bästa med att ha hund och marsvin är att hunden käkar upp allt bajs som blir efter dom varit ute ;) Äckligt, men bra för då behöver man inte plocka upp det själv.

[Lynx76]
0

näe men blä, vill inte att hon ska käka marsvinsbajs heller ;)

Moa-16
0

Tycker inte du ska skaffa hund & marsvin samtidigt. Vänta ett tag iaf, så du har tid för alla djuren.

Jag har marsvin & hund, det är ju inte så att dom leker, det har dom heller ingen möjlighet till. Så jag tycker inte att det spelar så stor roll hur dom funkar ihop. Tror nog min lilla vovve skulle använda dom som leksaker. Men det är ju bara att stänga dörren, eller ta ut marsvinen på glovet när hunden är på promenix!

[Lynx76]
0

Efterssom jag är själv så finns ju ingen annan som kan ta ut hunden medan marsvinen är ute på golvet. Men kompostgaller finns ju.  Det enda jag oroar mig för är om jag verkligen kommer ha tid för alla tre djuren. Hunden är ung och levnadsglad och kräver den mesta uppmärksamheten.

Vasterbo
0

Vi har hund, katt och marsvin och det fungerar fint. Behöver inga galler och marsvinen kan krypa under hundarnas magar utan att något händer. Det är bara att se till att hunden får vänja sig vid marsvinen och lär sig att de tillhör familjen..

Men som 1# sade kan det vara bra att vänta ett tag så att du verkligen får tid med alla djuren. Hundar kräver ju trots allt en hel del.. :)

[Lynx76]
0

Ja jag är orolig att jag inte ska hinna med att ge marsvinen det de behöver, det är ju inte ok mot dem om jag inte hinner med dem.

Moa-16
0

#6 Men vänta lite med marsvinen bara, om det känns så redan nu. Det är ju ingen brådska.

FeliciaS
0

#6 Om du är orolig för det redan innan du skaffar dem tycker jag det låter bäst att vänta. Som du säger är det inte så snällt mot dem att ge dem för lite tid. Särskilt när man köper marsvin kräver de som mest tid för att lära känna sin nya miljö och matte/husse.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Royalz
0

Men TS har väll redan marsvin och ska ev skaffa hund?

FeliciaS
0

#9 Det står ju: "men funderar på om det är rätt att skaffa marsvin också…"

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Moa-16
0

#9 " Jag håller precis på och skaffar hund nu men funderar på om det är rätt att skaffa marsvin också…"

Jarlein
0

Jag har marsvin och hundar.. När marsvinen är och springer  på golvet så har jag hundarna i ett annat rum under tiden.. Om jag har en i famnen så kan hundarna sitta brevid mig och lukta på marsvinet.. Bokhylleburen har jag på ett bord så dom kommer inte åt marsvinen och hundarna bryr sig inte om dem när de är utom synhåll..

Fridaaaa
0

Min hund tycker om att titta på marsvinen, hon vill gärna nafsa efter dem med (på lekfullt sätt) så kan inte ha bokhyllebur pga henne och katten :/

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Lynx76]
0

Har varken hund eller marsvin än, men får hem hunden om en vecka. Marsvinen har jag spanat in redan men vet inte hur jag ska göra som sagt. Men får väl vänta med dem helt enkelt.. Hade tänkt mig nån form av bokhyllebur till dem som står högre upp så inte hunden kommer åt.

flocken
0

Jag har både hund på 44 kg, frigående kanin & marsvin.Alla trivs ihop. Men de är uppväxta ihop. Hunden har 0 jakt instinkt oxå. Kaninen klättrar på vovven som ingenting

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Aristarcos
0

Jag tror också det beror på vilken ras du köper… är det en hund med jakt instinkter så blir det nog jobbigare, än om du till exempel skaffar en ren sällskaps- eller vallhund som inte har några jakt instinkter… vad köper du för ras ?

Aristarcos
0

Känner igen ditt nick, har du inte haft marsvin tidigare ?

csilla75
0

jag hade inte skaffat båda samtidigt. får man hem ett nytt djur vill man gärna spendera tid med djuret och att skaffa flera på en gång känns inte riktigt seriöst.

speciellt en hund kräver rätt mycket i början, jag tycker personligen att du ska lära känna den först och skaffa marsvin senare (om du känner att du hinner med de också).

vi har både marsvin, duvor och hade både dvärgisar och akvarie innan (samtidigt), tiden räcker men vi skaffade inte de samtidigt.

Kristall
0

Själv har jag möss, kaniner, katter, marsvin och hund och det funkar men som sagt bör man inte skaffa två olika djur samtidigt..

En hundvalp kräver oerhört mycket tid och engagemang och så även marsvin i början och inget djur förtjänar att komma i andra hand.

Själv har jag en 10-årig jaktlabrador som aldrig sett marsvin förrän han kom hit för ett tag sen (han har bott hos min pappa annars). Än så länge har han bara fått nosa på dem genom galler, marsvin springer ju undan när de blir skrämda och det triggar igång instinkten att jaga.. man måste lära hunden att mattes andra husdjur ska respekteras, oavsett hur lockande det är att jaga dem.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

[Lynx76]
0

Ok tack för alla åsikter, jag kan lugna er med att jag INTE ska skaffa alla djur samtidigt… för jo jag är faktiskt seriös, det är därför jag ville diskutera detta. för att höra hur andra gjort..

Ja, som någon frågade, så har jag haft marsvin tidigare… men förstår inte riktigt vad det har med detta att göra ;)

Aristarcos
0

#20 egentligen inte, men trodde du hade marsvin redan ;)  Vad är det för hund ras du ska skaffa ?