Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 8714 ggr
[Strawberi]
0

Ögonfel på Ophelia?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min älskade lilla Ophelia har någonting med ögonen. Snälla säg mig inte att det är gråstarr eller någonting annat?
Vad tror ni vad det är?

Tack på förhand..

Höger öga..

[Strawberi]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Andra ögat..

[Maijah]
0

Det ser alltså ut på riktigt som på bilden? (tänkte bara om det är blixt som kunnat knasat till lite)

Gråstarr täcker hela ögat vad jag vet så nej, men glasöga kanske? Det är så att iris är genomskinlig (?) och man ser en vit (ibland speglande) "hinna" där.

[Strawberi]
0

#2 - Precis så ser det ut. Nä det ser inte ut som glasöga faktiskt..

[Maijah]
0

#3 Hmm ok. Men starr breder ju ut sig över hela ögat oftast, det kanske kan vara sådär runt till att börja med? Hon har ingen skada (rispa elr nått) på ögonen?

För jag hittade dessa bilder på katarakt (grå starr): här & här. (Sidan Guinea Lynx) Och de är ju väldigt runda.

Lyan
0

Det ser tyvärr ut som starr tyvärr :-(

#2 Starr finns bara i linsen, att det ser ut att täcka hela ögat är för att pupillen är helt utvidgad

[Strawberi]
0

Det är troligen glasöga ändå.

Lyan
0

#6 Ok, vilken tur i så fall! Hur fick du reda på det?

[Strawberi]
0

#7 - Maria sa att det var mest troligt då hon bara är 2 veckor.

Lyan
0

#8 Ok, hoppas att det är det!

[Strawberi]
0

#9 - japp för det är stor chans att det försvinner.. :-) håll tummar åt mig!

FeliciaS
0

Precis så såg ögonen ut på en av Frideborgs bebisar, Shafran. Han blev plötsligt sjuk när han var drygt 1 vecka och det allvarligt, bakdelen blev förlamad först och sen blev ögonen sådär.

Om det är glasöga så lider hon inte av det i alla fall, men det är ju trist att det dyker upp på en sån ung gris.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Maijah]
0

#5 Aha så var det ju :)

Hållern tummarna för att det inte är gråstarr! Det är ju mkt värre än glasöga iaf.

elsasputte
0

Ursäkta att jag dyker upp mitt i, en fråga bara..

vad är det för skillnad på gråstarr och glasöga? Gråstarr vet jag ju, det är väl ingen störra skillnad än från vad andra djur/människor kan få, men glasöga?

[Maijah]
0

#13 Läs: Ögonsjukdomar :)

elsasputte
0

Tackarr :)

[Maijah]
0

Nån förändring?

[Strawberi]
0

#16 - Nej.

[Aquelegia]
0

Hade en hona för 3 år sedan som fick likadant hela ögat var till slut nästintill vitt och det började på andra ögat men växte bort igen hoppas du har samma tur !

Cavia
0

Jag har haft några ungar som sett ut så där när dom varit små, men vid alla tillfällen har det rätat till sej när dom slutat dia. Jag fick höra av en annan uppfödare att det kan tyda på laktosbrist? Alltså att mamman har för dålig mjölk? Har inge belägg för det, bara att det iallafall på mina ungar (ca 10 st) har sett normalt ut till slut…

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

FeliciaS
0

#19 Men om det berodde på mjölken borde det väl drabba alla bebisar? Var det så i ditt fall?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Cavia
0

#20, nej det är det som gjorde mej lite skeptisk till förklaringen, eftersom det drabbade bara nån enstaka unge i kullen…

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

[Strawberi]
0

#20 - hmm, ja vi håller tummar och tassar i alla fall att det går bort. Inte är hon de minsta blind. Hon springer ju runt och har skit kul!!

luneas
0

Jag har också varit med om liknande på bebisar men blir tveksam till om det är samma eftersom mina bebisar bara har fått som en liten vit "pöl" i botten på ögat, inte sådär mycket över hela pupillen som på Ophelia. De bebisar som har fått liknande hos mig har blivit bra igen när de har blivit lite äldre (tror att det är samma som Cavia menar) Har dock haft en liten hane som hade ett öga som var helt gråvitt som på Ophelia och han blev tyvärr inte bra igen (men lever ett fullgott liv ändå).