Någon av dem kissar blod :(
Hejhej , jag har googlat det här men känner att jag inte riktigt förstår. Upptäckte nyss två blod-kiss-fläckar på fleecen där marsvinen är ute medans jag städar buren.Nyss droppade det en bloddroppe ur det ena marsvinet baktill. Vad sjutton gör jag?! Hjälp!
båda är vuxna honor och kompisar, de har inte bråkat

#1 tack för länkarna, läste dem men blev inte så mycket klokare. Tror det är UVI och tänker åka in till veterinären med henne till veterinären imorgon.. Kisset luktar konstigt och det stod att det borde det bara göra om det är UVI men jag blir ju orolig! :(

Fideli, som jag tror/vet är den som kissar blod/blöder drar baken mot marken emellanåt när hon går eller ska kissa.
Det skulle kunna vara urinvägsinfektion, klokt att du åker in till veterinären. Vill de kolla upp om det finns urinstenar är röntgen ett säkrare alternativ än ultraljud (där stenarna lätt kan missas). Hoppas det går bra och att det enbart är en infektion och inte stenar, det kan förhoppningsvis botas med antibiotika.
#3 Det är ett sätt för dem att doftmarkera och har inte med uvi att göra :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#4 Ja, veterinären är ett måste. Jag är tyvärr inte särskilt insatt i marsvinssjukdomar och sådär.. Men jag håller på att bättra mig :)
Ska ringa veterinär tidigt imorgon och se till att få en tid så fort det går. Vill ju inte att hon ska ha det jobbigt :( Tack!
Och ang det där med att dra baken efter sig, jag misstänkte att det hade med doftmarkering/revir att göra men för att vara på säkra sidan så skriver jag allt jag ser i princip så jag inte missar nån viktig detalj. Den minsta har jag nämligen aldrig sett göra så..
tack igen! :)

Uppdaterar lite nu, Fideli ser ut att må bra i övrigt. Hon är pigg och ögonen är också pigga och klara. Ropar efter mat på morgonen och kvällen samt om det prasslas med en påse eller om jag smaskar (det gör jag alltid när de ska få mat nämligen). Blodet fortsätter att dyka upp men jag har fått en tid hos veterinären imorgon klockan 9.45. Kanske kan det vara att dem fått för mycket kalcium, de har fått både grönkål och persilja och de är inte vana vid det.

#4 till oss sa vet att på rönker syndes inte alla sorts stenar, när vi var hos vet för att vår ena hona kissa blod.. så vi gjorde ultraljud istället..
Vårt marsvin var det troligen en sten hon kissat ut ch fått ett sår av, det var nämligen ingen sten, och inte urinvägsinfektlin efter urinprov… Nu är molly helt bra, så det var antagligen det eller ett spruket blodkärl.
Kan ju också var livmoderinflamatation.
Hoppas allt går bra, och ditt marsvin blir friskt snart..