Ge kålrot till marsvinen
Halloj!
Jag tycker att kålrot är en jättebra grönsak för mina två grisar, men de håller inte riktigt med.. De trycker glatt i sig vitkål och grönkål men kålrot, blomkål, brysselkål och broccoli ratar de totalt. Även om de inte har något annat att välja på.. Tycker ni att jag ska fortsätta tjata med kålroten ovh de andra kålerna eller bara köpa något annat?
Och en sak till som jag funderar över… Kålrot.. Hur ska den ges? Jag brukar bara skiva den men funderar på om jag borde skala den också? De får den gula delen på kålroten.
Rubrik ändrad av administrator för att forumet ska bli tydligare och tråden ska kunna hittas via sökfunktionen.
Mina vägrar också kålrot. Brukar lura dem och riva ner den i gröten, då slinker den ner. När de får den som den är är det på sin höjd någon som tar en minitugga :-/

#1 gröten? :) Mina får grönsaker och hö, men gröt? Ska man ge det? Kan tillägga att den ena av mina är lite överviktig..

Om dom äter dom andra kålsorterna så är det ingen vits att försöka få dom att äta det. Ge dom det som dom tycker om istället och testa kanske med lite andra grönsaker som paprika och kanske lite frukter istället =)
#2 Kligröt :-) Vete- och kruskakli med vatten och annat gott i, då brukar jag kunna lura i dem det mesta :-)
Jag skalar alla rotfrukter och ger i bitar. Kålrot uppskattas här, men i början var de tveksamma. Nu går i princip allt ner ;) Blomkål och Brysselkål har jag dock aldrig haft marsvin som gillat, bara blasten på Blomkålen och enstaka små Brysselkålar emellanåt. Broccoli däremot är en riktig storfavorit som mina grisar får var 2-3:e dag :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus