Stolt över att vara marsvinsägare
När jag började fundera på att skaffa marsvin sökte jag runt överallt på internet för att få reda på så mycket mycket som möjligt om dessa underbara djur, MEN!
Jag trodde aldrig att det skulle vara så svårt att hitta marsvin som faktiskt kan gå ihop utan att bråka så det flyger hår och blod.
I helgen kommer två av mina älsklingar vara tvugna att flytta pga att dom bråkar med alla våra andra marsvin och vi kommer gå från 5 till 3 marsvin och sen ev från 3 till 2 marsvin, då våran Luma också söker nytt hem.
Och jag har märkt att marsvinen har en så stor inverkan på mitt liv så det känns som att en del av mig försvinner när våra honor flyttar. Inget djur har påverkat mig så mycket som våra marsvin.
Marsvin har blivit en stor del av min identitet och jag kan omöjligt se mitt liv utan dessa underbara djur. Även fast jag känner mig som en extremt dålig djurägare just för att jag inte kan erbjuda hem åt alla våra tjejer pga att dom inte kommer överens.
Men hade jag gjort annorlunda så hade jag definitivt inte köpt ungar utan skaffat lite äldre djur. Men nu när det ev bara blir Zooie och Samson kvar så känns det som att jag har en bättre grund att kunna skaffa en bättre lugnare hona.
Det jag tycker faschinerar och gör mig glad om domhär potatisformade djuren är när dom tjuter efter en när man vaknar,när man kommer hem,när man går förbi buren, när man är i köket. När dom lägger sig på magen och tittar på tv med en, när dom skruttar runt på golvet och kuttrar,knorrar,piper och tjuter. Dom äter vad som helst och blir glad bara dom får en liten gurkbit, dom blir glad bara man möblerar om lite i buren, dom blir glada av att få sitta i famnen och mysa och dom blir glada av att vara ute och skrutta på golvet.
Jag är en riktig marsvinsnörd och jag är stolt över det och jag skäms inte av att vara det, jag står för det jag tycker för att dom gör mitt vardagsliv gladare och mysigare! Därför kommer jag kämpa för att dom marsvin vi har kvar kommer få det så bra som jag önskar att alla marsvin borde få ha det!
Vi vill önska från våran lilla familj i Dalarna till er alla en riktigt God Jul & Gott Nytt år!
Det låter som att du har haft otur med din flockkonstellation. Det skulle inte gå att dela upp flocken i par då? Alla fyra marsvinsparen jag har haft har fungerat mer eller mindre harmoniskt. Inga pälsryck eller bitsår.
Men tror du att det är en bättre lösning att flytta dina flickor, så ska du förstås inte känna dig som en dålig djurägare för det. Du gör bara det som du tror är bäst för dig och marsvinsflickorna, det är inget att skämmas över.
God jul hälsningar från en marsvinsnörd till en annan. :-)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Jag är också en marsvinsnörd (fast jag föredrar marsvinsfantast;) och superstolt över det! Jag älskar alla mina små grisar och de gör mitt liv bättre helt enkelt.
Men jag håller med #1, du har nog haft ganska otur också ska du veta. De allra flesta marsvin brukar gå bra att ha tillsammans utan problem. Men när två väldigt dominanta möts kan det bli problem. Oftast så löser det sig efter ett tag men ibland inte. Vad tråkigt att de inte kan gå med varandra :-/ Du ska inte känna dig som en dålig djurägare! Jag har två killar som ska flytta och jag gör det bara för att de & mina som blir kvar ska få mera tid, jag vill inte ha två burar. Även om det känns tråkigt är det för allas bästa. Killarna föddes hos mig (fast de egentligen inte skulle ha blivit till) och jag tycker om dem väldigt mkt, och vill inget hellre att de kommer till någon som verkligen bryr sig om dem. Nu har de ev nytt hem på G som verkar lovande så vi får väl se :)
God Jul & Gott Nytt år! Önskar vi här hemma :)

Tack för allt snällt, jo jag har väl haft väldig otur MEN!
Idag så gjorde jag ett sista försök med Humba,Zooie och Luma och gissa! Det fungerar än så länge är så lycklig, hoppas verkligen det fungerar för i sådanna fall har det varit Peach och Humba tillsammans som varit problemet. I vilket fall så kommer Peach ev få flytta till Samsons uppfödare i helgen så får vi se om Luma hänger på då jag helst bara har tre grisar kvar. Men min dröm har varit att antingen ha kvar Peach och zooie eller Humba och Zooie när all denhär turbulensen uppstod.
Sen kommer ju Samson komma in i flocken om ca 3 månader då han kommer kasteras då. Hoppas att det äntligen går som jag vill fast grisarna bukar kunna överraska ganska bra ;)
Jag tror att man många gånger krånglar till det när man ska sätta ihop marsvin, för de är trots allt gjorda att bo i flockar och det är ett sätt för dem att överleva. Särskilt honor är det väldigt sällan problem att få att gå tillsammans. Visst kan vissa vara riktigt tjuriga, men ofta tycker jag att problemet är att man ger upp för fort, att de har för liten yta eller att de inte får vara ute på golvet och lära känna varandra tillräckligt länge innan de släpps in i lilla reviret buren. Med en kastrat i flocken tror jag alla problemen mellan honorna kommer lösas, så hade jag varit dig skulle jag väntat med att ev. sälja några tills du kan ha hela honflocken ihop med Samson.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#4 Det är bra råd du ger mig men jag känner att jag har redan försökt att få det att fungera i säkert 5 månader och det blir ingen bättring om jag inte särar på dem, dock fick jag ett litet lyft idag då Humba och Zooie går bra ihop och jag tror det kommer bli bra när Samson blir kastrerad.
Både Humba och Peach är extremt dominanta och nu när Humba får gå själv och vara ensam chef i flocken tilsammans med Samson så tror jag att det gynnar allihop. Peach kommer ev komma till ett bra ställe, nya ägaren ska komma på Söndag och kika på henne och går det bra så får hon flytta, Annars får jag tänka om och se om efter en ny lösning.