Hur gör ni när de får vara lösa?
Har ni något på golvet när de får springa fritt i ett rum, eller låter ni dem & kan de springa direkt på golvet?
Jag har två fleece filtar som marsvinen får springa på. Blir alldeles för halt för dem annars.
/Amanda & 5 marsvins flickor :)
Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se
Har handdukar :)
"Kissfilt" (tyg som är vattentätt) + fleece :) Annars halkar de ju bara runt och golvet blir äckligt.
Ja men jag tänkte om de ska få vara i ett helt rum, svårt att täcka överallt åt dem ju? :P
#4 Skärma av med plankor eller köp rasthage. Jag har i princip dem aldrig lösa i ett helt rum, har på tok för mkt sladdar och saker som är i vägen. Dessutom kan jag ju inte täcka hela golvet, och då blir det så äckligt då de inte är ett dugg rumsrena grisarna :p
Annars är det väl bara täcka med massa filtar och när de är klara svabba golvet för jag looovar att det blir kissigt;)
Jag använder handdukar , eftersom att dom bara får springa ute när jag tittar på. Med det vet jag var dom springer:D
Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.
Småpojkarna brukar springa på mitt rum och då lägger jag inte ut någonting. När dom andra går i rasthage ligger det dock handdukar på golvet, både för att det ska bli mindre halkigt när man popcornskuttar och springer och för att det blir mer lättstädat (bara skaka av bajset från handdukarna och sopa upp - kisset sitter ju i handdukarna).
Hanna
Skulle rekomendera att inte ge dem frihet till ett helt rum (+ tapeter), de misstaget har jag gjort tyvärr.
Mina två grisar fick springa fritt i dotter mins rum om dagarna förut, ända tills jag upptäckte va de hade gjort med tapeterna !!!! 
Vid varje skarv hade de dragit upp en lång flik och gnagt fina märken, vilket jag nu har fått laga så gott de går eftersom vi ska flytta snart.
Så hädanefter så går de i rasthage (kompostgaller) , med handdukar under och lite sysselsättning 

Våra honor får i princip hela köket för sig själva, dock skärmar jag av så dom INTE kan gnaga på bord och stolsben, var inte allt för populärt när vi hade köpt nya, men våra får gå direkt på golvet, ställer ut lite tunnlar och kissar dom svabbar jag bara av golvet efteråt med golvrengöring
Mina är i regel ute i sin inhägnad på ca 1,5*1,5 m med vaxduk som skydd för golvet. Saga som älskar att springa omkring brukar få vara lös i hela rummet emellanåt och det händer ibland att någon av de andra får hänga på. Då blir det dock sällan mer än någon kvart eftersom de kissar annars.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Mina går på golven som ingenting. Ja, inte bara går- springer. Hoppas jag får hem en Teddy hona idag. Så då blir det golvet så dom får bekanta sig
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
jag brukar låta dom vara på golvet lite under min kontrol fast det är jobbigt har problem att släppa dom fria bara n'är dom rör sig blir jag rädd att dom ska gå in i ett hål. vi har en massa hål i väggarna. en gång när mina hamstrar rymmde så hittade jag dom i ett av hålen den fastnade där i 3 dagar och jag försökte ta ut den locka den med mat inget gick =(
Okej tack alla då vet jag hur ni gör! Vårt kök är helt okej för dem att vara lösa i hela. Inga träben på varken stolar eller bord, inga kryphål & inga sladdar! :D
Mina går på ett överkast som jag lägger på köksgolvet. Oftast stannar de på det men vill de ta en långpromenad så får de göra det.
Mina "småttingar" (redan ett år nu…) får springa på ett avskärmat område i köket. När de är tillbaka i buren måste jag torka golvet och städa undan efter dem, väldigt jobbigt. Funderar på att köpa någon sorts underlag.
Gamlingen (8 år) får gå löst i hela huset. Han har sina wc-hörnor, så det är inte så svårt att städa efter honom :)