Hoppande smarta marsvin
Silver och Hazel, mina snart ettåriga killar har lärt sig att hoppa ut ur bokhylleburen. (Billy) Hittills har det hänt 3 gånger när jag varit hemma. Har dessa gånger valt att ignorera dem helt ett bra tag och låtit dem vara lösa för att sedan servera godsaker inne i buren utan att de får nåt på golvet. Då vill dem givetvis direkt tillbaka. Nu har jag sett att dem liksom tar lite sats å kastar sig över kanten. Rätt så sött å framförallt så tyder det ju på viss intelligens :-)
Nu hoppas jag mest att det inte blir en ovana.
Har någon annan bekymmer med rymmande/hoppande marsvin?
Med vänlig hälsning Jenny med Silver å Hazel
Jag har haft rejäla problem med hoppande marsvin, de kan ju hoppa högt som sjutton också!
Jag har fått höja väggen åt honorna från ca 20-30 cm till 50-60 cm, har fått näta in allt som de inte får komma åt men det hjälper ibland inte, de antingen pressar sig igenom eller hoppar.
Honey kan dra sönder och dra loss det mesta som är i vägen som inte sitter som skruvat och sedan går han över höet och åker kana till golvet.
Mina marsvin verkar aldrig vara nöjda trots all plats de har! De pressar sig igenom allt och det är nästan omöjligt att få tag på dem för de pressar sig igenom hål i höet där jag inte ens får in en hand och sedan fastnar de där.
Jag har nu, som sagt, ett rejält högt staket till honorna men de går ändå lösa för det mesta för annars bråkar de om platsen trots bur på ca 5 kvm, där bor 16 honor och kastrat. Jag har fått gärda in golvet med nät och plank så jag slipper dem i höet och under saker, men minsta lilla springa så försöker de trycka sig i mellan vare sig det går eller inte.
Bus och Honey har fått ett rejält staket vid den hörnan de dragit loss staketen innan så nu kan de dra sönder sig utan att komma ut och skulle de ändå ta sig igenom har jag satt upp ett extra staket så de kan inte ta sig in till honorna
Xander och Lotus har ca 30-40cm högt staket med plankor uppepå så de inte kan hoppa över. Har även täckt in deras bur med lakan så de inte kan se ut för då står de bara och gnagar sönder tänderna på gallret. Deras bur är på ca 2kvm
Udo, Elsa och Essie har vanliga kanter, de trivs bra i sin bur, likaså Birk och Wonder
#1. Ojdå. Låter besvärligt. Men på något sätt kan jag lättare förstå det om det finns honor för hanarna inom räckhåll, att det skulle vara en stark motivande anledning att vilja bryta sig ut. Mina killar har nog kommit på detta i ren protest mot att det gått för lång tid mellan matserveringarna när jag jobbat natt, de har såklart fått frukost men sen vetat att jag är hemma å vill komma hämta nån godsak som de brukar få lite då å då när jag är hemma :-)
#2 Fast honorna och kastraten är lika illa :-/ Även kastraten jag hade tidigare var totalt omöjlig att hålla inne!
Känns som att spelar ingen roll hur mycket plats de får de är inte nöjda iallafall :-(
#3 Ahaaa, dina verkar ju ha massor av plats. Så borde ite vara det. Men de kanske har massor av tid och därav möjlighet att hitta på och fundera ut bus. Jag tror inte det är ett uttryck för missnöje, snarare livsglädje ;-)
#4 Jo, har funderat på det också, att de mår bra och därför tycker det är roligt att retas, när de märkar att de börjar ryka ur öronen på mig för jag är trött på att jaga marsvin brukar de flesta gå in självmant för då är det inte roligt längre :-P
Fast hellre besvärliga glada marsvin än apatiska lätta marsvin, men jag hade önskat att de kunda vara glada inne i buren och inte kissa och bajsa bland höet mm
Knäppa djur :-/
Min grisbjörn kan både hoppa ut ur och in i buren, väldigt smidigt för han sköter sig liksom själv ;) När han tröttnat på att leta damm under sängen hoppar han in igen.
Vill man inte ha dom på golvet får man sätta en högre kant på buren. Jag tycker att rymmarbeteenet brukar försvinna med åldern, vid någon punkt inser dom nog att det inte är värt besväret *s*
Hanna
Jag förstår er. Hade inte mina killars bur stått på en höjd är jag säker på att de hade hoppat ut vid det här laget. De hoppar med lätthet upp på huset vars tak ligger i höjd med burkanten.
Burkanten(minus spån) är c.a. 25 cm hög, så jag tror inte att det hade varit någon vidare idé att höja den. I så fall tror jag i alla fall att plexiglas skulle vara ett krav. Ifall kanten är för hög kan det hända att inte tillräckligt med ljus kommer in och det blir lite lådaktigt då, enligt mig(såvida buren inte är väldigt stor samtidigt som den står på golvet).
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#6 Tala om det för mina tanter att gamla tanter ska inte rymma och hålla på och hoppa som en annan tonåring :-P Maily, Lilly och Betty är värst!
#6 Haha jag älskar den där bilden på honom när han häver sig upp! ;)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#6 Så söt bildeserie. Mest fascinerande tycker jag att är att Silver inte kunnat hoppa upp på hustaket förut men att dem nu följs åt ut respektive in i buren. Silver var den första att hoppa ut ur buren å Hazel följde strax efter. De lär sig genom att studera varann.. Jag tror Billybokhyllan är 28 cm men minus tidningar å fleece. Nåja, bara att täcka taket om det blir till en vana.
#7 Jag har delar med plexi i burväggen, med "giljotineffekt" (isatt i skåror så att det går att ta bort för ut- insläpp av marvsinen) I värsta fall får jag täcka taket med nät eller galler tillsvidare, men just nu hoppas jag mest på att dem skärper sig :-)
Med vänlig hälsning Jen med Silver å Hazel
Får jag tillfälle så lovar jag att filma mina pipisar in action nån dag, sååå sött med Kamikaze-grisar ;-)