Var i tassen, vad göra?
Min ena tjej har fått ett bett i sin ena baktass och nu är den varm och varfylld.
Ska försöka tömma den så gott det går nu men vad kan man göra mer?
Ska jag börja ge Baytril i förebyggande mot infektion eller är det bättre att kleta in det med jodopax och hoppas på att det hjälper?
MVH Erika :)
Ajdå :/ Är du säker på att det är ett bett? Hur har hon burit sig åt för att få det? :P
Jag skulle städat buren om den inte redan är nystädad, och sedan hållit torrt och rent hela tiden för att minimera risken för bakterier och infektion. Baytril kan nog vara bra att sätta in, samt rengöra foten ordentligt. Blir det inte bättre och börjar läka under helgen tycker jag du ska åka in till veterinären på måndag.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Nej, helt 100 är jag inte på att det är ett bett men hittar inget vasst hon skulle kunnat stuckit sig på. Kanske rentav kan vara en självspricka?
Buren har ju tyvärr varit mer skitig än vanligt ett par dar då jag jobbat väldigt mycket. Men den är ordentligt urstädad nu. Får se till att hålla den ren och torr nu så det får läka bra.
Det konstiga är att när jag skulle tömma såret på var så fanns där inget var kvar? den sprack ju upp på lunchen när jag klippte hennes klor då fick jag vitaktig "filmjölk" på fingret. Men det kanske inte var så mycket var i den. Kom bara rent blod ikväll och det är ju bra iaf. Får kolla till den 2-3 ggr/dag så där inte blir något mer var.
Ska man PETA hål på den imorrn när det blivit sårskorpa eller låta det vara?
Hon är ju fortfarande svälld och lite varm och väldigt öm stackarn. Men hon stödjer på det när hon står och går sakta. Går hon snabbt/springer så hoppar hon på 3 ben.
#2 Min första tanke var klumpfot. Om buren varit skitig kan det absolut vara en möjlig orsak. Kolla gärna bilderna i artikeln här och jämför om det ser likadant ut.
Om det ser fint ut, dvs. sårskorpa och inte spänt/svullet, skulle jag bara tvätta lite lätt utanpå och låta det vara. Det är inte bra att pilla upp för mycket om det håller på att läka. Jag har för mig att marsvin som åkt till veterinären för klumpfot har fått bandage runt tassen för att det ska hållas helt rent.
Mvh Felicia
Hur luktade varet? Marsvinsvar brukar vara väldigt segt och inte som filmjölk
Klumpfot tänkte jag inte på igår, men det låter också ganska troligt tyvärr.
Som Felicia säger är det inte nödvändigt att pilla bort skorpan, det bara drar ut på läkningen då. Däremot om det fylls på med var behöver den tömmas.

#3-4 Varet luktade ingenting, kanske bara var sårvätska som kom ut iom att den sprack upp. Foten är fortfarande svälld och hon hoppar fortfarande på 3 ben.
Pillade upp såret lite försiktigt imorse för att hon såg svälld ut, men inget var bara lite blod kom så nu får det läka själv. Ska kolla artikeln om klumpfot, men ställer redan frågan nu går klumpfot att bota?

Bakteriedödande salva skulle man smörja med, finns det nån receptfri eller är det recept som gäller?
Tänkte att nån kanske vet så jag kan börja behandla imorrn och kontakta veterinär på måndag.
#5 Okej, det låter som om det är bäst att låta det vara då.
Jadå, men du måste verkligen hålla det riktigt rent i buren annars kommer det bli betydligt svårare. Jag skulle dessutom tagit henne till veterinären på måndag.
Mvh Felicia

Såret läkte fint över helgen men hon har en knöl kvar som är ovanpå tassen. Hon är fortfarande öm så ska in till veterinären senare idag. Har ju gett henne Baytril men det verkar inte vilja hjälpa :(
Bara det inte är för sent 
#8 Hur gick det hos veterinären?
Mvh Felicia

Fick Baytril i flytande form som hon ska ha 2 ggr/dag i 10-15 dagar. Troligen en abcess i foten.
Min veterinär har stängt över jul och nyår så därav den långa kuren. Blir hon inte bättre på den så ska jag såklart återkomma när dem öppnar.