Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 785 ggr
anzzen
0

MARSVIN SOM KISSAR

Hej! Jag har en 1:årig marsvinshona , som jag har lite problem med. Hon kissar hela tiden när jag har uppe henne, För några veckor sen började jag ha handuk när jag tog upp henne, men nu börjar hon backa mot mej,, och kissa utanför handuken! Är det här vanligt för marsvinshonor? Kan man göra nått åt  det? Vad ska jag göra i så fall

[MatildaW]
0

Hm, det låter som typ ett betéende för att varna dig så att du ska flytta på dig eller nå? Så gör min ena hona mot den andra när hon kommer bakom eller för nära, då lyfter hon baken, brukar backa, å sen kissar mot den andra (oftast missar hon eftersom den andra honan flyttar sig fort).. Och det är ju betéende för att hon inte vill att den andre ska vara för nära. Kan det vara något sånt kanske?

Men mot mig gör ingen av dom något sånt. Så jag förstår inte riktigt vad hon håller på med mot dig.

shintaida
0

Vi sätter ner våra marsvin lite då och då i en kattlåda för att lära dom att DÄR kissar man… 5-10 minuters mellanrum i början.

Ta inte upp det förrän det har kissat en skvätt - GLÖM INTE ATT BERÖMMA!!

Det funkar jättebra nu. Nu "berättar" dom när dom vill kissa. 

// Shintaida

anzzen
0

Tack för hjälpenSkrattande

[MatildaW]
0

Hehe :)

FeliciaS
0

Marsvin har kort ämnesomsättning eller ngt sånt där och därför kissar/bajsar de ofta.

Har läst att honor kan kissa väldigt långt (15 cm tror jag det var) när de känner sig hotade. Kan vara att de inte vill bli parade av en hane.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

GroaLover
0

dom backar för att sätta sig till rätta

idipidi
0

De gillar inte att kissa precis där de sitter, de blir ju blöta då! Så därför backar hon. Om du är uppmärksam kan du lära dig att se när hon är kissnödig och sätta in henne i buren så kommer hon kissa där. Däremot kan man inte lära marsvin att hålla sig allt för långa stunder. De har snabb ämnesomsättnig och måste både ära, kissa och bajsa ofta. :)

monkan
0

Vi har också våra marsvin i handduk, men det är för att de hårar så mycket, men vad vi märkt är att när de vill tillbaks så börjar de bita i handduken eller gräva runt i den eller trampa runt. Då är det bara att gå tillbaks, och de går direkt till toan och kissar/bajsar. Det är väldigt sällan de kissar i knät och då är det för att vi inte lyssnat.

KvirrZ
0

#7 Om de inte gillar att sitta i sitt kiss, varför sover mina på sin kissplats då?Fundersam Chico vill alltid kissa i huset.

- Mvh Emma

shintaida
0

Så gör minsann våra grisar också!! *grrrr*

Nu lägger vi papperstvättlappar där dom brukar kissa och bajsa i husen, så det är bara att vika ihop och slänga. 

Ibland luktar dom ju inte för gott, så då åker de under kranen och blir schamponerade i pälsen…

DET gillar dom minsann inte lika mycket!!

Men vi älskar dom ändå!

// Shintaida

KvirrZ
0

Haha, ja man får fixa där ofta :P

Slår vad om att det är Chico som lärt Tjorven att han ska kissa där också bara för att retas Skrikandes Nej, men det är klart att de är mina gullegrisar för det :D

- Mvh Emma

anzzen
0

hehe okeej,,

tack för alla tippsen

Thea-Cazzy
0

Hamstrar vill ju sova i bomull och sånt, men vill marsvin sova i något speciellt, eller dom nöjer sig med spån, hö mm??

shintaida
0

Dom tycker nog om ställen där det är varmt och gott, helt enkelt!

// Shintaida

Thea-Cazzy
0

Okej Glad

KvirrZ
0

#13 Hamstrar ska INTE ha bomull eller hamstervadd(sånt i affärerna) Detta finns många hamstrar som dött av! Man kan bädda med toapapper och många uppfödare använder gamla tröjor.

Förlåt att detta var lite OTOskyldig

- Mvh Emma

Thea-Cazzy
0

Våra hamstrar överlevde ;P Då var det dom i affären som inte förstod sig på hamstrar……. Dom sa att dom ville sova i bomull.

KvirrZ
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#17 tur det, finns många som fastnat med små benen eller med halsen så de kvävs. Man kan nog aldrig lita på affärer när det gäller det just bomull och vadden. Bättre att gå in på svenska hamsterföreningen och prata med uppfödarna. Rivet papper går alldeles utmärkt att ha som bomaterial. Glad

Bild på min lilla Lilja, R.I.P

Förlåt igen för att det är OTOskyldig

- Mvh Emma

Thea-Cazzy
0

OT?

Thea-Cazzy
0

OT?

ciss
0

OT = Off Topic, "utanför tråden".