Städa bokhylleburar
Hej!
En fråga till er alla er som har bokhylleburar. Hur gör ni rent?
Menar till exempel byta spån, ta bort bajs osv. :)
Tack på förhand!
/Jennifer

jag har ett lager tidningpapper i botten och när jag ska städa tar jag tag i ett hörn på tidningpappret och rullar ihop det så att spånet hammnar i tidningsrullen. Är man lite känslig för bajs kan man ha på sig ett par handskar. Sen när allt spån är borta torkar jag bottnet med en trasa,lägger ett nytt lager tidninspapper och mycke spån. Klart :) (ganska enkelt..) och så brukar jag ibland diska och torka ur husen.
Okej.. Jag hade tänkt ha plastmatta i botten på buren.. Men byter man ut allt spån på en gång? Hur ofta gör du rent?
På samma sätt som jag städar alla mina andra burar. Tar en sådan liten sopskyffel och bara tar ut allt spån och sen sopar jag med tillhörande borsten ibland torkar jag även rent. Sen i med nytt spån. Klart!
Så gör jag med alla mina burar, burskåp, komplemet lådor och bokhyllebur.
Okej, hur mycket spån använder du :) ?
Och hur ofta städar du?

jag brukar göra rent med ca 3-4 dagars mellanrum men om man har en riktigt stor bur så blir det ju inte lika smutsigt lika fort och har man en mindre bur blir det snabbare smutsigt.. marsvinen brukar ha speciella ställen där de bajsar(mina tycker att ett jättebra ställe är 3 cm från höhögen..) så jag brukar plocka bort lite bajs därifrån när det blir för mycke.. så om det finns mycke rent sån i buren kan man ju lägga smutsigt spån i en plastpåse och slänga det medan man återanvänder det renare spånet.

jag brukar köpa 2 1kgs spån "klossar"
Ohh okej.. När jag och pappa var och handlade lite så köpte jag en påse på 4 kg. Då borde det räcka till ca 2 städningar :) ?

du får använda ögonmått och lägga spån tills att det käns mjukt och bra överallt. min bur är 120*60
Måttet på min är 106x80.
Jag städar mina burar var 6-7 dag och då byter jag allt.
Har ett långhår som går på handduk. Då har jag liite spån i botten, ett lager tidningar (så inte handduken blir så spåning) och sen en handduk och det blir mjukt och skönt. Plockar bort bajs morgon och kväll och byter handduk var annan dag.
Ska jag bara städa bort kiss i spånburarna tar jag en sådan spade man har när man städar åt katternas toalätt.
Okej! Det ska jag göra! Tack så mycket för hjälpen :)
Åh föresten, en fråga som inte alls har med rengöring att göra..
När man har bokhyllebur, vilket är det smartaste sättet att ha vattenflaskan på :) ?
#7 Om du har plats så råder jag dig att köpa en stor spånbal man har till hästar. Det blir betydligt billigare än att hålla på och köpa små förpackningar hela tiden. Tror en sådan kostar ca 70kr.
#13. Tror det kan bli lite svårt, för dom är ganska stora va? Bor nämligen i lägenhet och har marsvinen i mitt sovrum hehe :3
Kommer att ha*
Det ser ju bra ut :D , hur har du fäst själva hållaren & vilken "storlek" på flaskan har du :) ?
Jag skruvade fast dem. Har 320ml vattenflaskor och då passar det perfekt :-)
Går det att skruva fast den i bokhyllan :) ?
Hm.. tror att jag har något mindre flaska men det borde nog funka ändå!
Med mindre funkar det inte, den trillar igenom då.
Eftersom en bokhylla är såpass hård måste man borra ett litet hål först så det går lättare att skurva fast.
Ajaj.. Ska faktiskt ta och kolla om det står hur mycket flaskan rymmer..
Men att borra ett hål tar ju inte lång tid! :)
PUHHH! Den var 320 ml ^__^
#22 Tur. Det är väll den vanligaste flaskan man har. Det finns ju mus, hamster, marsvin, kanin och kanin xl ;)
Jao!
Men tack så mycket igen :)
Var 7:e dag så använder jag en slags liten snöskyffel att tömma buren med, men jag brukar inte tömma buren helt utan lämnar det spån som varit under tex stenar, och som alltså inte blivit smutsigt. Sedan under veckan städar jag på de ställen som blir fortast skitiga.
Om du har plats så tycker jag verkligen att du ska köpa en spånbal istället för småpåsar, det blir mycket billigare :-)
/Amanda & 5 marsvins flickor :)
Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se
#25. Hur stor är en spånbal? Som jag nämnde tidigare så bor jag i lägenhet och kommer att ha marsvinen i mitt rum.. Där emot så kommer vi rensa i källaren och skulle ev. kunna ha den där isåfall - men vet inte, spånet kanske blir dåligt då?
Inte exakta mått men kanske 100x50x50cm så ganska stora.
#27. Hm okej, större än buren då.. Men skulle man kunna ha den i källaren?
#28 Klart :) Sen är det ju bara att ösa över i sopsäck när man ska städa.
#29. Smidigt ;) .. Få ta och leta efter en bonde som säljer hö & spån då :)
Jag köper en spånbal från Granngården för 90kr, ställer den i växthuset och plockar in sågspån i mindre påsar när jag ska fylla på. Min bur är ca 100x50, där räcker en fullproppad ICA kasse till ca 10cm tjockt lager i buren.
Jag plockar bort kiss och bajs varannan dag och på det viset behöver jag bara göra en stor rengöring ungefär en gång i månaden där jag plockar bort all sågspån.
Det blir ett fint, lagom tjockt lager eftersom de hinner trampa ner sågspånet :)
Det blir oftast billigare att köpa sågspån och hö hos en bonde men efter att ha prövat Granngårdens spån vill jag inte byta igen.
Hästfoderskopa använder jag. Stor och bra. Tar mig ungefär 30-40 min att tömma burarna och fylla nytt. Och det gör jag 1 gång i veckan.
#31. Låter ju bra :D
#32. Vad är en hästfoderskorpa :o
Det är den här jag har http://www.hastsport.se/images/stall/foderskopa.jpg
#34. JAHA!! Trodde du skrev "skorpa" inte skopa.. Du vet att jag är lite blind :3

Förut hade vi också tidningpapper i botten, men då våra tjejer insåg att det kunde vara ätbart så tog vi genast bort det. Men nu rensar vi bara med en skopa för kattsand =)

Har en våtrumsmatta i botten, lägger spånet rakt på där. Sen när jag ska städa så tar jag med en skyffel och lägger allt spån i en svartsäck, mycket smidigt. Blir det massa märken och sånt på våtrumsmattan så brukar jag skura med en blöt svamp.

Har en 100*50 cm bur, där bor det bara en grabb för tillfället så städar där var 7:e dag.
Sedan bor det två killar i en bur som är 140*70 cm och den städar jag var 10:e dag.
Har en bokhyllebur som är 200*80 cm (yttermått) där det bor 4 tjejer och den städar jag också var 10:e dag :)
Använder en hästfoderskopa och plockar ur allt spån. Torkar rent med lite såpvatten, torkar ur också i med nytt härligt spån :)
MVH Erika :)
Låter som om de flesta använder ungefär samma metod!
Så tack så mycket för hjälpen till alla som svarat ^___^
Jag städar mina burar var tredje dag. I de stora burarna byter jag aldrig ut allt spån utan tar bara det kissiga och fyller på nytt där det kissas minst. Jag kör samma taktik i de mindre burarna men där byter jag allt då och då. När man "snålmockar" fungerar det inte med tidning i botten så jag lägger spånet direkt på botten. Jag använder en spade till kattlådor och en liten skyffel med tillhörande sop, rätt ofta våttorkar jag också ur burarna med trasa.
#40. Okej :D

Jag har två bokhylleburar och ett burskåp med fyra våningar i, har plastgolv i botten på alla.
Har även ett lager med tidningar i botten och på tidningarna ett lagom lager med spån. När jag städar rullar jag ihop tidningarna (eller tar tag i hörnen och lyfter dem) med spånet i och tömmer av spåner i svarta plastsäckar och lägger tidningarna i en annan plastpåse sen har jag en liten sopborste med tillhörande skyffel som jag använder för att få bort det spån som ramlar av.
Städar ur allt ungefär en gång i veckan men brukar plocka ut gammalt hö, kissigt spån och liknande vid behov mellan "storstädningarna" och fylla på med nytt spån om det behövs.
Jag rekommenderar dig också att köpa spån i balar istället (på granngården kostar en bal runt 80 kronor har jag för mig) blir betydligt billigare än att köpa småpåsar/-förpackningar med spån från djuraffärer eller så. Spånet kan absolut förvaras i källaren, min syster förvarade spånbalar i sitt uterum och det finns uppfödare som förvarar sitt spån utomhus (under tak) jag har mina (oöppnade) spånbalar i ett garage (som det finns hål i på en del ställen) så det går säkert bra :-)
Annars kan du kanske sätta ben på din bur och förvara hö, spån, mat etc under buren- då tar det ju ingen extra plats :-)
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
#42. Jo, spånbal är nog ett måste hehe. Köpte ju en 4 kg spånpåse så att jag hade något i början, och ungefär halva tog slut.
Får ta och fixa det ^___^
#28 Jag bara undrade, du skrev att spånbalen var större än buren och blev lite nyfiken på hur stor bur du har? Tänkte bara att det blir lite för lite utrymme för grisarna att bo på.