Istället för kattransport/duvtransport
Eftersom marsvin ska åka ensamma när man ska på utställning, går det då att ha dom i vanliga plastlådor med måtten 30x40cm? länk till lådan
Hade tänkt att köpa en duvtransport men nu behöver jag pengarna till annat. Och dessa lådor kostar ju bara 25kr för låda och lock.
Och så borrar man massor av lufthål såklart.
Visst går det ha sånna och att det är okej vid utställning? För man måste inte ha "riktiga" transportburar?
Men är det säkert att ha ett marsvin i en låda av plast? Tänk om någonting händer på färden till utställningen? 
Ja, det ska nog gå bra. Lite krångligt att flytta runt på om man har fler än en bara. Så gäller det att få ordning på ventilationen med mycket lufthål för annars kommer det att bli varmt och instängt i en plastlåda.
Så får du se till att locket sitter på ordentligt, på sådana lådor är det väl bara "lägga på" lock?
Hanna
Får väll sätta på nån tejp eller nått så locket håller sig på plats :)
Bara att ställa ner dom i en IKEA kasse när man ska någon stans. Fast jag kommer nog aldrig ha md mig fler än 3 marsvin på samma gång.
Men då vet jag att det funkar att ha lådor.
#1 Kattransporter är också gjorda utav plast ;)
när vi åkte till sm förra sommaren hade vi ont om transporter då jag inte fått tag i någon duvtransport,så jag åkte till ö&b och köpte plast lådor med lock skippade locken när jag kom hem och klippte till kompost galler och satte över, suns inte så bra på bilden, men gjorde även hål i den så man fick i vattenflaskan och även större lufthål.
#3 - Fast i en IKEA-kasse lär du nog skrämma livet ur djuren :P Den prasslar en hel del och är inte så stadig. Jag skulle satsa på att antingen sy en tygkasse i lagom storlek, använda papperskassar eller försöka sätta handtag på själva lådorna. Borra två hål i varje kortsida så att du kan trä i snören som handtag?
Hanna
#6 Måste dock ha något att bära dom i då jag ska åka tåg med dom dagen efter en utställning nu i maj. Har ej symaskin. Får leta upp någon gammal ikea kasse som inte prasslar längre :p
Men borra hål i lådorna är väl enklare? :)
Täcker inte den tredje lådan lufthålen då?
#10 Nej! Sen handlar det kanske om 5 min att gå mellan bilen och dit man ska. Så om den övre skulle täcka några hål så spelar det ingen roll :) Ställer man den i mitten så blir det ju bra.
#4 Hahaha där sa du någonting! Är nog tröttare än vad jag trodde. 
#9 - Sådana prasslar inte lika mycket och dom är ju stabilare. Jag trodde att du menade en "vanlig" Ikea-kasse, en sån blå man köper vid kassan.
Hanna
#13 Det var en sån jag menade först. Men sen hittade jag denna och den verkar bättre.
Så nu blir det ikea på tisdag och införskaffa några lådor och lite annat smått och gott till marsvinen )
Jag har sett på en del utställningar att det finns de som använder plastbackar, har för mig att de staplade dem på varandra för att lättare kunna bära.
/Amanda & 5 marsvins flickor :)
Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se
Jag använde lådorna på en utställning.
Efter det så köpte jag 2st pet voyageur stowaway och delade av på mitten så 2 marsvin får plats i varje. Väldigt låga så dom tar inte stor plats :)
Tänkte du borra lufthållen i locket? Bara lite nyfiken! Det var ett bra tips det där med lådor! :-)
//Emma
#17 Menar du i dom lådorna från Ikea? Isf så gjorde jag det :)
#18 Ja det var dom jag menade! Men jag tänkte på om man kunde borra lufthål i sidorna? Då kan man ju stapla dom på varandra och så får dom luft.
//Emma
Den största anledningen är väl att det blir väldigt otympligt att frakta marsvin i dem, men annars finns det inget som hindrar så länge det borras massa lufthål i :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag borrade massor av hål i 2 rader längst upp vid kanten och sen hål för vattenflaska.

Vet ni kanske vart man får tag på duvtransportbur? :)
Mvh jennie, Uppfödning av Dvärgvädur i färgerna Havana, viltblå, vit blåögd och Bourgogne. Även omplacering i mindre skala. www.jenniebreen.dinstudio.se
Jag gillar INTE plast lådor med luft hål!
Jag köpte en chinchilla och fick han i en plast låda, såna finns inte på ikea längre, dem hade borrat 1 rad med håll runt om nedanför kanten, det var rejält instängt och kvaft hos honom efter en 1 timmes biltur i sommaren.
Ska man ha en plastlåda ska man såga upp ett håll i typ hela locket eller 2 stora på sidorna och sätta nät över så det blir som ventilation :)