Oxbow igen - hur länge?
Hur länge ska man ge oxbow performance till ungdjur innan man ska övergå till cuisine ? (eller hur det nu stavas)
Står det inte på påsen?
Jag har för mig att det står på performance-påsen att växande ungdjur under 6 månader ska ha fri tillgång och att växande över 6 månader ska ha nån matsked elr så per dag (?)
Mina 2 grabbar som nu är runt 9 mån gamla får performance (ca 2-3 msk tillsammans) + kornkross varje dag, vilket de fått sen de var några månader gamla. Jag kommer nog fortsätta ge tills påsen är slut vilket den säkert är om nån månad nu. Sen ska de bara få kornkross.
Annars så kanske mellan 6-12 månader är lagom att gå över till Cavy Cuisine? Beroende på hur snabbt marsvinen har växt/hur stora de blivit.
vart köper ni ert foder till era marsvin ? och vad är kornkross för något. min barn har köpt marsvin för tre veckor sedan och jag vill gärna ge även dessa djuern ett bra foder som de övriga djuren i familjen får,
#2 Kolla gärna artikeln "Alternativt kraftoder" som du hittar i Artikelmenyn, där finns svar på dina frågor :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Även om Oxbow är "bra" pellets så är det fortfarande pellets med allt vad det innebär. Kunniga veterinärer jag talat med rekommenderar inte pellets alls, inte heller kornkross eller annat utan 80% hö och 20% grönsaker.
Envishet och drömmar
#4 Alla håller ju dock inte vikten på bara hö och grönsaker. Samma med hästar, dom som bara går och skrotar i en hage klarar sig oftast på bara hö, men vissa måste ha kraftfoder ändå.

# 5. Har man ett riktigt bra hö, varierade grönsaker och ett friskt ungt (som den här tråden handlar om) marsvin finns det ingen anledning att ge pellets. Det kan bidra till bland annat tandproblem genom att de tuggar felaktigt, övervikt, ensidig kost genom att ägarna ersätter varierade grönsaker med pellets, inaktivitet, urinsten, sterotypiska beteenden etc.
Marsvin tränas inte på samma sätt som en häst, så jämförelsen blir något av äpplen och päron. Snarare skulle marsvinens tillvaro beskrivas som att de ju går i en hagt och skrotar.
Envishet och drömmar
FARLIGT att ge oxbow?! :(
#7 Bästa du kan ge i pelletsväg. Jag skulle dock hellre satsa på ett lite naturligare alternativ, som kornkross eller havrekross.

# 7. Var det en fråga till mig? Jag upprepar vad jag skrev i inlägg fem. [Pellets] kan bidra till bland annat tandproblem genom att de tuggar felaktigt, övervikt, ensidig kost genom att ägarna ersätter varierade grönsaker med pellets, inaktivitet, urinsten, sterotypiska beteenden etc.
Oxbow är på så sätt pellets som alla andra sorter och märken. Människor är generellt lite okritiska till just Oxbow och tycks glömma att det fortfarande är pellets det handlar om. Bara för att det är det bästa märket behöver det inte betyda att det är perfekt, det kan ju helt enkelt handla om att de andra sorterna är sämre. Tittar man i trådarna härinne verkar orimligt många marsvin vara så ovanliga att de inte klarar sig utan tillskottsfoder. De veterinärer jag syftar på ovan rekommenderar 75-25 eller 80-20 i relationen hö-grönsaker, dvs inga pellets eller kornkross, havregryn, vetekli etc.
Allt som vi stoppar i våra små marsvin (precis som oss själva) har bra och dåliga egenskaper. Bra saker med pellets kan vara att marsvinen tycker att det är gott eller att det innehåller mycket energi vilket får dem att öka i vikt. Dåliga saker är t ex pelletsens form som gör att kindtänderna inte arbetar som de är konstruerade för, eller att de innehåller saker som i stora doser på sikt kan göra marsvinen sjuka (t ex obalans i kalcium:fosforbalansen som kan orsaka urinsten). Eftersom marsvinen inte bara får pellets utan även grönsaker, som även de har för- och nackdelar, kan grönsakernas "dåliga sidor" kombineras med pelletsens och sjukdom orsakas. Det spelar givetvis in vilken sorts pellets man ger eftersom det skapar olika stora doser av det man inte vill ha, men inte ens Oxbow är fritt från dessa nackdelsämnen, de finns bara i lägre doser (men inte så små att de inte finns alls). För de allra flesta marsvin är pellets inte nödvändigt alls för att hålla vikt och muskelmassa, och genom att ge pellets skjuter man till nackdelar i deras kost.
Det finns många exempel på marsvin som ätit även de värsta sorternas pellets och inte blivit sjuka, precis som det finns många marsvin som har fri tillgång till saltsten, på tok för lite hö eller ensidig kost av bara isbergssallad men ändå blir sju år gamla. Det betyder ju inte att det är bra med dåliga pellets, saltsten, för lite hö eller enbart sallad för det. Jag tog hand om ett marsvin i höstas som hade levt på löv och morötter. Han hade bevisligen överlevt sin kassa kost, men det betyder ju inte att jag tänker riskera något annat marsvins liv med samma kost för att det tydligen räckte för ett. Jag har en människokompis som kan leva på rostat bröd i flera veckor och ändå må lika bra som vanligt, medan jag själv är färdig för att mörda någon efter en dag utan lagad mat.
En del marsvin/människor/vad den än må vara för art, överlever och klarar mer än andra. Dock vet vi inte om just våra marsvin råkar vara just dem och att tillföra riskmoment är alltid onödigt. Pellets har fler nackdelar än fördelar, oavsett märke. Oxbow är inte överjordiskt.
Envishet och drömmar
Mina marsvin är 10 månader och jag ger dom en blandning av kornkross och vanligt pellets. Hö har dom varje dag i buren, eftersom att jag lägger in när det har tagit slut. Grönsaker får dom för det mest varje dag, det är bara om jag har borta i mera än en dag.
Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.
#10 Jag skulle gett bara kornkross till dem, och märker du att de minskar i vikt av det så ge havre istället för pellets.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus