Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 2967 ggr
NinaS
0

Symptom på satinsjuka?

En fråga till er som har erfarenhet av marsvin med satinsjuka.

Vilka är de första symptomen man som ägare kan upptäcka om ens marsvin har satinsjuka? Vilka symptom kan uppträda i ett senare skede av sjukdomen?

Tacksam för svar.

Lyan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hugo på filmen har långt gången satinsjuka. han blodtestade fritt i våras och jag märkte inte att han var dålig förrän samma kväll detta filmades. Han hade varit lite trött en vecka men eftersom min hund har varit väldigt dålig tänkte jag inte så mycket på det eftersom han åt som han skulle. Jag märkte ett par veckor innan att han hade tappat liiite i vikt, så lite att jag inte funderade mer på det men nu i efterhand förstår jag att det var för att han hade ont i käken.

Även andra satiner jag har haft har det gått väldigt fort för, en satincoronet var "frisk" och i lagom hull (vägd) hos sin fodervärd 2-3 dagar innan han flyttade, han mellanlandade en natt hos en kompis innan han kom hit. När han kom var han helkass, hade tappat 150g och gick som en kanin. Vi trodde först på c-vitaminbrist eftersom det gått så fort men när han inte blev bättre tog jag bort honom.

En av mina och några hos hon som var fodervärd till grisen ovan har blivit sjuka i skov, efter varje skov har de blivit bättre igen men ändå sämre än före skovet.

Man kan också se att på en del bli tänderna porösa. Två av mina (bla den som fick skov) har fått foderinpackingar mellan tänderna, förutom det har det inte synts. En som dog här för någon vecka sedan hade sköra, porösa och missfärgade tänder, alla symtom han hade tyder på satinsjukan men jag vet inte om han var satin då han var svart och strävhårig.

För att bekräfta att marsvinet har satinsjuka kan man antingen röntga eller blodtesta

NinaS
0

Tack för ditt svar, Lyan. Någon mer som har någon erfarenhet att dela med sig av?

Marsvinet jag är orolig för "ska inte" vara satin, hon är reggad som nonself. Har bara haft henne några månader. Upptäckte i går kväll att hon inte gick ordentligt, utan gjorde en del kaninskutt. Tänderna är ok, vad jag kan se, och hon äter som vanligt. Vägde henne idag, 840 gram. Senaste vikten är från 24/11, då vägde hon ca 910 gram. Hon har en unge som blir 6 veckor gammal imorgon. Tror ni det kan vara satinsjuka? Eller något som har med dräktigheten/digivningen att göra?

Ska ringa veterinären imorgon, men vill gärna veta vad ni tror.

Lyan
0

#2 Men kan du inte se om hon är satin? Vilken färg har hon? En del honor tappar väldigt mycket av att ge di. Hur mycket c-vitaminrika grönsaker har hon fått?

Om du är osäker på om hon är satin så lägg in en bild här så kan vi kanske hjälpa :-)