Lite olika funderingar
Hej!
Jag satt och kollade på blocket efter råttor som jag gör när jag inte har något vettigt för mig och gick in på en marsvinsanons. Jag har inte brytt mig om dessa varelser, men har faktiskt börjat tycka dom är rätt så söta nu på sista tiden… 
Så jag har lite frågor ang dom och hoppas ni kan svara! :)
1. Är dom som råttor, måste bo minst 2?
2. Hur stor bur ska dom ha?
3. Va äter dom?
4. Va har dom som bottenmaterial/bäddmaterial och sådant?
5. Hur ofta/länge ska dom minst springa utanför buren varje dag?
6. Ska man köpa i djuraffär eller är det bättre med uppfödare?
7. Kräver dom någon regelbunden "speciell vård"? (tex kloklippning, badning osv)
8. Hur länge lever dom?
9. Är det något man borde veta innan man köper några?
10. Vad ska dom ha och vad ska dom inte ha?
Det var allt jag kom på nu..
Hoppas ni kan svara så jag kan fundera på om det är något djur för mig, om jag har plats och tid och så 
Jag vet inte om tråden ligger rätt..
Kom på tre frågor till…
11. Är det vanligt med dominansproblem mellan hanar?
12. Håller hanar alltid ihop eller kan dom börja bråka efter ett tag?
13. Vad är skillnad mellan honor och hanar i beteendet?
Hej!
Jag har själv 2 marsvin,och ska försöka svara på de frågor jag kan . :)
1. Jo,marsvin måste hållas minst 2. De är flockdjur och kan därför inte leva ensamma.
2. Jag vet inte exakta måttenheter för hur stor bur marsvin ska ha, men det skiljer sig från hur många marsvin du tänkte ha i samma bur.. Jag har 2 marsvin i samma bur,och har en ganska stor kaninbur åt dem.
3. De är växtätare,äter de mesta inom växtväg. Vanliga marsvinsblandningar från butiken älskar de!Men de är inte så hälsosamma,och ska därför ges mera sällan,som godis.. Men pellets kan ges dagligen.
Sen vanligt foder som: morot,sallad,gurka,vindruvor,knäckebröd osv..
4. Du kan ha kutterspån ( se till att det inte är för dammigt, då marsvin kan få lunginflamation) eller halm.
5.Desto mera marsvinen får springa utanför buren,desto bättre. Men i genomsnitt minst 30min/dag.
6. Jag köpte mina från djuraffär,men vill du ha mer specifik ras och "närmare" information skall du vända dig till en uppfödare.
7.Marvin badas inte, om de inte har fått Ohyra. Men klorna skall klipaas ca varannan månad,beroende på hur lång pulpan är. Tänderna slipas naturligt ner av hö,grenar men kan behövas slipas 1gång/år.
8.Marsvin blir 5-7 år gamla.
9.Just go for it ! Jag älskar mina marsvin. De är väldigt sociala djur och man fäster sig väldigt snabbt vid dem . Men om du köper ungdjur är det bra att lära dem från början att inte föra så mycket oljud om nätterna, när mina var små trodde de alltid att de skulle få mat om nättenra om de lite förde ljud..
10. Du måste komma ihåg att marsvin inte själva kan producera c-vitamin,och behöver därför ett extra tillskott av det. Det finns både i pulver och vätskeform. Jag ger i pulverform,och strör över maten varannan dag.
11/12. Det är sällan 2 hanar går ihop, de kan leva tillsammans då de är små,men när de kommer in i "trotsåldern" blir det ofta slagsmål. De kan t om slå varandra till döds..
13. -
Hoppas jag var till lite hjälp iallafall :) Lycka till!
Tack så mycket för svaren :)

#2 När det gäller frågan om 2 hanar tillsammans så går det jättebra att ha dem ihop och man sätter helst ihop två små hanar eller en vuxen med en liten hane.
Det är okastrerade kaninhanar man inte kan ha ihop när de blir könsmogna.
#4 Jaha va bra, jag har en tendens att gilla hanar när det gäller djur.. dom brukar vara lugnare på något sätt!
Dock har jag honråttor..hmm
Oj, kände mig tvungen att rätta till lite av vad #2 skrev. Mycket stämmer inte eller stämmer till viss del bara..
1. Ja dom måste bo minst 2. Honor kan man ha flera i samma bur medans hanar oftast bara kan bo 2.
2. Absolut minst 100cm men sen ju större är ju såklart bättre. Dom har inget behov av att klättra som t.ex råttor. Så en låg och lång bur är att föredra.
3. Det ska alltid finnas fräscht hö i buren. Gnagarblandning ska man inte ge då det innehåller alldeles för onyttiga och ohälsosamma saker. Dom flesta brukar ge blandning av pellets/kornkross/havrekross. I grönsaksväg är det vanligaste att man ger vitkål, morötter, paprika, broccoli och nu på vintern är grönkål väldigt populärt. Gurka och sallad innehåller knappt några c-vitaminer så det ges bara som godis. Helt onödnig att ge c-vitamin genom vatten eller pulver då det räcker med det dom får genom grönsakerna dagligen.
4. Spån har dom flesta men det går även att ha fleece men då får man byta var och varranan dag för att det ska hålla sig fräscht. Sen går såklart också halm att använda, toalätt och ja de flesta strömaterial. Marsvin behöver inget bäddmaterial då dom inte bäddar som andra gnagare.
5. Liten stund varje dag om man har en lite 100cm/120cm bur men har man en stor bokhyllebur krävs det inte lika mycket och ofta då dom har stort utrymme att röra sig på varje dag. Men dom blir alltid jätte glada av att komma ut även fast dom har stort utrymme.
6. Köpa hos uppfödare är väll det bästa alternativet. Man har ingen aning om defekter och sånna saker när man köper i djuraffär.
7. Klorna behövs klippas minst en gång i månaden för att inte pulpan ska växa sig längre och längre ut. Bättre att klippa ofta och lite än sällan och mycket. Bada kan man behöva göra ibland. Hanar har en talgkörtel på baken som blir kletig och den kan behövas tvättas ibland. Annars badar man dom bara innan utställning eller om dom luktar lla.
8. Runt 7år är väll rätt vanligt. Men vissa blir yngre och vissa äldre.
9. Läsa på så mycket som möjligt innan man skaffar.
10. Inga saltstenar eller andra onödiga saker som c-vitamin droppar osv. Det dom behöver har jag nog fått med i #3
11. Hanar funkar oftast lika bra ihop som honor. Det bästa är att ha en lite äldre tillsammans med en yngre. Sen kommer det en period när dom är runt halvåret som den yngre vill börja bestämma så det blir lite "bråk" då men det går över efter någon/några månader. Bara att ha is i magen och en stor bur. Så dom som påstår att det inte går att ha hanar ihop ljuger.
12. Läs #11
13. Jag tycker inte det är några skillnader. Har 4 hanar och 5 honor.
#6 tack så jätte mycket för svaren! :)
1. Är dom som råttor, måste bo minst 2?
Ja, enligt svensk djurskyddslag(som har god grund) måste de bo minst i par. De mår bäst så. Läs mer om varför här.
2. Hur stor bur ska dom ha?
Enligt lagen räcker det med 0,15 kvm per marsvin, kortaste sidan på 0,4m och minsta höjd på 0,25m(en bur på ex. 75x40).
Personligen skulle jag dock rekommendera att man för två marsvin istället har en bur på c.a. 0,65kvm och att kortaste sidan är 0,5m eller längre. Allra minsta mått för två marsvin är i mina ögon 0,5kvm.
Jag rekommenderar också att bygga egen bur. Då kan man anpassa den precis som man vill ha den och slipper galler som jämt är i vägen när man vill pussa på sina älsklingar. :-)
3. Va äter dom?
80% av kosten ska vara hö, det vill säga fri tillgång. Resten ska bestå av grönfoder(som gärna är rika på c-vitamin) ex. olika sorters kål, broccoli, morot, paprika, persilja. Om sommaren kan basfodret vara gräs och grönt utifrån. Pellets eller annat kraftfoder är valfritt att ge. Växande marsvin, dräktiga marsvin och marsvin som är svårt att hålla vikten kan dock behöva det. Denna artikel kan jag rekommendera: Handla rätt till marsvinen
4. Va har dom som bottenmaterial/bäddmaterial och sådant?
Majoriteten använder nog spån som bottenmaterial. En del har tidningspapper eller toalätt under detta. Fleece är det andra vanligaste bottenmaterialet, men det måste bytas väldigt ofta. Annars kan man bara använda toalätt eller t.ex. tidningar+mycket hö, men det blir lätt ganska hårt för marsvinen att gå på.
Läs den här artikeln vetja: Bottenunderlag till marsvinsburar.
5. Hur ofta/länge ska dom minst springa utanför buren varje dag?
Det beror på hur stor bur de har och på marsvinens motionsbehov. Det finns inget man kan säga säkert. Det får du själv bedöma, helt enkelt.
Ifall två marsvin bor i en bur större än c.a. 120x60 finner jag dock personligen det inte direkt nödvändigt att ta ut dem på golvet alls. Men det kan ju vara roligt för dem att göra ändå ibland, förstås.
6. Ska man köpa i djuraffär eller är det bättre med uppfödare?
Djuraffär är inget alternativ alls, enligt mig. Läs varför här och här. Seriös uppfödare, omplaceringshem eller privatperson är mycket bättre val. Försäkra dig verkligen om att säljaren i fråga uppfyller din definition av seriös först dock.
7. Kräver dom någon regelbunden "speciell vård"? (tex kloklippning, badning osv)
Jag svarar som #6.
8. Hur länge lever dom?
De lever i regel 5-7 år ifall de inte blir sjuka i förtid.
9. Är det något man borde veta innan man köper några?
Antagligen ganska mycket. ;) Läs runt på forumet vetja och i de olika artiklarna. De finns många fler än de jag tipsat om hittills.
10. Vad ska dom ha och vad ska dom inte ha?
Höhäck, saltsten/mineralsten och gnagarblandning är ett stort no-no! De måste också ha hus, gärna ett hus per marsvin.
Bra tips! :)
11. Är det vanligt med dominansproblem mellan hanar?
Jag har inte märkt av någonting på de tre olika hanpar jag haft. Mina har varit ganska jämngamla ungar eller vuxen+unge när de har satts ihop, inga problem över huvud taget. De har vuxit mycket närmre varandra än de två honpar jag haft har, riktigt avgudat varandra.
Det ska vara lika lätt att sätta ihop hanar i par som honor, förutsatt att det går till på rätt sätt(jag tror det främst bara krävs för vuxna hanar, jag har ej behövt göra det på mina unge+unge eller unge+vuxen konstellationer). I större flockar kan det dock lätt bli problem. Två vuxna hanpar kan vara väldigt svåra att sätta ihop ifall de haft samma rang i sina tidigare par.
**
12. Håller hanar alltid ihop eller kan dom börja bråka efter ett tag?
**De kan tjafsa efter ett tag ifall båda/en är ung när de sätts ihop(när de är c.a. 6 mån och börjar utforska sin rang), men så länge det inte blir sår, de verkar må psykiskt dåligt eller de hoppar ihop som en boll i ett direkt slagsmål, så är det inget konstigt. Det brukar gå över, det är ganska ovanligt att det blir permanenta bråk.
13. Vad är skillnad mellan honor och hanar i beteendet?
Jag känner att hanar är mer framåt/nyfikna än honor är. Jag har+har haft 4 honor och 4 hanar. Och som sagt går honor att ha i större flockar, medan hanar oftast inte går att hålla så.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Okej tack så mycket.. ska läsa genom artiklarna! :)