Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 4099 ggr
Lattjo
0

Granngårdens spån dåligt?

Ja som rubriken lyder är granngårdens spån dåligt? Det är nämligen så att killarna här hemma har haft irriterade tassar och lite småsår på dem. Det är väll för dåligt med spån i buren har jag tänkt, och att det är därför dem fått "trycksår". Så jag hade i yttligare mer. Men inte blev det bättre för det även fast jag smörjde tassarna regelbundet. Men nu har jag börjat använda halm över spånet och deras dåliga tassar är som borta! Är det någon mer som har upplevt detta av Granngårdens spån?

Fridaaaa
0

Alla granngården butiker har nog inte exakt samma tillverkare av spå tror inte jag :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Royalz
0

Jag tycker inte Staben är något bra då det luktar så starkt. Staben har väll dom flesta granngården butiker.

Vasterbo
0

Vi har använt granngårdens spån till både hästar och småjur i många år och har aldrig haft några problem, så du har du nog bara haft otur.

westblom
0

jag använder också Granngårdens boxkutterspån de funkar bra ,men har däremot köpt på Karl Hedin och de luktade så stark i hela huset och de sved i min hals,så jag fick byta till Granngårdens,

Creation
0

Jag har handlat spån från Granngården i ett år c.a. och inga av mina marsvin har fått irriterade tassar. Ärligt talat upplever jag det som att de har mindre förhårdnader och friskare tassar nu än de brukade ha när jag köpte vanligt djuraffärsspån. Men det kanske är en slump. Jag köper Lantmännens Boxkutterspån därifrån. Vad är det för märke du köper?

#2 Hos mig är det Lantmännens spån de säljer, inte Stabens.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

[Maijah]
0

Jag köper/har alltid köpt lantmännens boxkutterspån och det är det bästa spånet jag hittat! (Det är inte Stabens utan Lantmännens egna..)

Boxkutterspånet dammar mindre, har mkt större "spånbitar" och luktar heller inte lika starkt som alla andra spån jag testat. Mat/Djuraffärernas spån är helt värdelösa enligt mig.

Dina killar kan ju faktiskt vara överkänsliga/allergiska mot spån (och inte bara mot just det spånet..) och därför har det fått sår & rodnader på tassarna? Byta underlag är det som gäller då, och det har du ju gjort så :)

isblixt
0

Jag har köpt Granngårdens spån i två omgångar. Det är inget speciellt märke vad jag vet, utan bara genomskinlig plast runt om.

Jag har skrivit några gånger i forumet om att min ena tjej haft väldigt röda tassar och att hon även hade ont trots smörjande med Helosan, Tassalva från veterinären och även PROB salva.
För någon vecka sen handlade jag hem halm som jag lägger ovanpå ett tjockt lager spån… Och gissa vad, jo, hennes tassar har blivit MYCKET bättre sen dess. De är inte bra ännu, men helt klart bättre :) Nu smörjer jag med PROB salva cirka en gång om dagen, vissa dagar inte alls.

Jag tror absolut att det var spånet som gjorde hennes tassar så röda och irriterade.

Fridaaaa
0

#7 Men det kan ju vara just spånen inte märket på spånen:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Emmsann
0

Jag har haft både Staben och Granngårdens egna och jag märker ingen skillnad på dessa, likaså mina marsvin. Jag är den som vädrar mitt spån inna jag släpper ner det i buren. Dvs. låter det ligga kvar i hinken en stund utomhus, kanske spelar det in?

//Emma

Lyan
0

Min Lilly är överkänslig mot damm så här kör vi på lakan ovanpå spånen. Det skyddar både Lillys (och mattes) luftrör, är snällt mot tassarna och så blir det inte en massa damm och spån överallt. Dock är det lite knixigare att sköta om man har en mindre bur, mina stora burar tycker jag har blivit väldigt mycket mer lättskötta

Men innan har jag märkt att det varierar väldigt mycket från gång till gång hur spånen ser ut, även med samma märke. Ibland är spånen underbar, mjuk, dammfri och luktfri för att nästa gång vara sticksig, damma så det blir dimma i djurrummet och stinka apa trots att det är samma märke :-/

isblixt
0

#8 Jag förstår inte riktigt vad du menar :p Men jag har använt många olika sorters spån och märken och har aldrig märkt något problem. Problemen uppstod i samband med Granngårdens spån…

#9 Jag förvarar mitt spån utomhus men låter det alltid stå i några dagar innan jag lägger in det i buren. När jag någon gång inte gjort detta blir hennes tassar röda(re) efter bara någon dag. Så det är nog så att det spelar roll :)

godisgrisen
0

Jag brukar köpa spån på Granngården det har varit Staben och den med ljusgrön text som de kör med. Just nu har jag Karl Hedin och det är jättebra precis som Granngårdens. En enda gång har jag fått spån som luktade starkt i en bal då rann det i ögonen på ett av mina marsvin inga tassar påverkades. Jag tror att det är en överkänslighetsgrej då jag alltid använt spån och inga av mina marsvin har problem.

Jag har mina spånbalar ute på balkongen och de står öppna så det översta lagret luftas ju men jag tror inte att det spelar en avgörande roll. Jag tycker spån är ett jättebra strömaterial.

Lattjo
0

Jo det verkar som jag bara haft otur. Det är lantmännens spån jag använder.