Ehm... Positivt eller negativt?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vid första anblicken kände jag bara: Nej, stackars hungriga marsvin! Men sedan hade de ju världens smörgåsbord :-/ Var de bara ivriga eller var de utsvultna? Känns som reaktionen var för extrem för ivriga tycker jag…
Vad känner ni?
har sett den med, vet inte vad jag ska tycka :P det är svårt o veta om dom är utsvultna eller om dom bara är ivriga. marsvin är kända för att vara matglada :)

Om jag minns rätt så är det inspelat på en djuraffär där djuren bor i trälådan som visas (och den är inte större än det man ser på bilden) och de får mat två gånger om dagen bara. Hö slängs ner ibland till djuren men det går ju åt fort när de är så många.
Tycker deras skrik låter mer som panik, ska jag hinna fram innan maten är slut? Jag tror de är utsvultna. Aldrig upplevt att marsvinen är sådär desperata även fast de känner lukten av maten fast dem inte får dem på nåra minuter.
MVH Erika :)
usch fy det krossar mitt hjärta :(

Såhär står det ju i beskrivningen
"These are happy petting zoo guinea pigs. The bin is much larger than you can see in the video and they're only there for part of the time. They're very well taken care of and have plenty of space, you just don't get to see it in the video.
These guinea pigs are in a zoo in the park in Kichijoji, Japan (Tokyo). They are petted all day by visitors and then they get to eat dinner. They pour out of the bin in a mob."
MVH Erika :)
Hjälp, så hungriga de verkar vara… jag skulle tippa på att det är otillräcklig tillgång till hö som är fallet. Marsvin behöver ju äta jämt, hade de varit normalmätta av hö så tror jag inte att de hade betett sig sådär.
Mina marsvin får ofta grönfoder en gång om dagen(precis som marsvinen på det där zoot får enligt informationen), men inte är de ens i närheten av sådär utsvultna/ivriga för det. De blir ganska mätta på bara höet.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Ungefär som jag tyckte då. Ju mer jag tänker på det desto hemskare verkar det :-( Igår visste jag som sagt inte riktigt vad jag skulle tycka men nu känner jag bara stackars grisar! :-(
Beskrivningen missade jag att läsa helt och hållet 
Jag tror inte dom är utsvultna eftersom dom såg ut att vara i fint hull och skick. Jag tror mer att det är så att när dom är så många marsvin så skyndar dom sig för dom vet att dom måste dela maten med så många och vill hinna äta mycket. Och så tror jag dom triggar igång varandra faktiskt.
Mina marsvin har varit sådär ivriga ibland trots att dom har fri tillgång till hö och får frukost. Dom längtar helt enkelt till grönsakerna och tycker att dom är bäst i världen haha :P
Jag tror som #8.

Jag tror heller inte de är utsvultna. Tittar man på dem när de väl är utstläppta så går dem ju omkring och väljer vad de vill käka. Utsvultna djur kastar sej över första bästa mat som serveras…
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
Jag tror snarare att de är superdupersugna på godis.
De ser ut att vara fina i kropparna :)
Skrattar faktiskt när jag ser den där filmen för nästan så där ser det ut här hemma hos oss fast vi "bara" har 13 marsvin som får dela på maten. Mina har hö och vatten dygnet runt + pellets i tre skålar varje kväll. Sen får de grönsaker 2-5ggr per dag och ändå så har de alltis lika bråttom fram för att hitta just den bästa biten först trots att det gott å väl räcker och blir över, det märker man ju tydligt och klart på hur mkt de lämnar efter sig ett tag efter och då menar jag bajset.
Sen tycker jag att allt som inte är självupplevt dvs som man personligen har sett med egna ögon eller direkt på plats har hört med sina egna öron endast är rykten! Det är så där rykten börjar… en säger nått som en annan hört/läst/sett och sen hakar andra på och sprider vidare och sen är det någon i andra änden som tar illa vid sig…
Jag tror inte att dom är utsvultna, snarare tvärtom. Jag tror som # 8 att dom är pigga på att äta grönsaker och vill hitta den bästa biten:)
Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.
#8 Det tänkte jag inte på. Jo, du har ju en poäng där. :) Ifall de varit utsvultna av kosten de fick borde det synas på dem. Dock ser ju deras iver ganska brutal ut kan jag tycka..
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Fast knubbiga är de ju definitivt inte :-/ Tycker ett par var väldigt smutsiga också.
Fast mina kan också vara smutsiga ibland så det behöver ju inte betyda ett dugg :-)
Mina har aldrig gjort så, visst de visslar på mat och så men de är aldrig desperata. Kan vara för att marsvinen på filmen kanske är uttråkade?

Nu kan det nog diskuteras om de knubbiga marsvinen mår bättre än de lite slankare.
Ser inte ut som marsvinen lider, de ser välmående ut i mina ögon.
Prova att ha ett gäng i en flockbur kommer ni se att djuren är som galna när de får mat. Dels på grund av konkurenterna, dels på grund av att de triggar varandre men även att de hålls borta från maten och vet att de snart skall få komma ut till maten!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#17 Hmm, dessa har inte fått mat på 10 timmar, de fick hö på morgonen och har inte fått hö innan grönsakerna. Där är 17st marsvin och 2 eller 3 paprikor
#18 2-3 paprikor på 17 marsvin tycker jag låter lite eftersom mina 13 honor lätt på 2-3 stycken paprikor modell större och ändå går det inte så många timmar emellan.
#19 Bara för att de stal 2-3 paprikor betyder inte det att det är det enda de fick.
Vad jag menade är att även fast marsvinen tävlar som de gör i filmen (i #0) så betyder det inte att de är helt utsvultna!
Jag skrev om att min flock också tävlar om maten trots att de får mycket mat och väldigt ofta.
Du skrev "Hmm, dessa har inte fått mat på 10 timmar, de fick hö på morgonen och har inte fått hö innan grönsakerna. Där är 17st marsvin och 2 eller 3 paprikor" och la in en film som visar dina honors beteende när de delar på maten.
Jag tolkade det som en jämförelse med filmen i #0 och dina och att meningen med detta var att påvisa att de inte behöver tävla om maten i stor flock fast de får mat väldigt sällan och väldigt lite.
Jag störde mig på att dina marsvin hade fått så lite mat och jag kommenterade detta.
Enligt mig så var "poängen" att påvisa att trots att marsvinen inte får nog mkt mat och är i stor flock så behöver de inte rusa fram och tävla om maten som exempelvis marsvinen i film #0 gör. Alla marsvin kan bete sig olika och att det i slutänden inte har så mycket att göra med varken sig antalet marsvin, mängden mat eller tiden som går mellan utforingarna. Det talar lite emot "syftet" med tråden nämligen att grisarna i #0 måste få för lite mat och alldeles för sällan eftersom de väller ut och rusar fram som de gör.
#22 Jag förstår inte alls var du vill komma. Jag svarade #17 med min film för att visa att det inte behöver gå till som första filmen bara för att det är en stor flock som hålls undan från maten och var hungriga.
Går du upp och matar dina mitt i natten då? Finns nog många marsvin som inte får ny mat på 10timmar. De har väldigt gott om mat och har hö dygnet runt. Bara för att mina inte får grönsaker 10 gånger om dagen är de knappast svältfödda. Jag hade en inspektör från Länsstyrelsen här på kontroll förra veckan och hon var väldigt nöjd med vad hon såg.
Jag har inte sagt att marsvinen i #0 måste vara utsvultna. Hade jag varit säker på det hade jag knappast startat tråden och undrat vad andra tycker
Problemet här tycker jag verkar vara att dom har för många marsvin på en för liten "kant"/utsläppshål. Marsvinen står därför på varandra, blir stressade, biter varandra och flera piper ju av obehag eller smärta. När dom släpps springer dom över varandra, flera blir nertrampade och skriker föstås för det. Jag tycker också att ett marsvin ser ut att ha bitsår på ryggen, eller är det bara en virvel?
Mina marsvin hänger också över kanten när jag kommer med mat, skriker också och rusar fram mot maten - trots att dom får hö flera gånger om dagen och altid har torrfoder (grönsaker får dom på kvällen). Men dom har betydligt större yta att stå mot, och är betydligt färre.
Jag vill också tillägga att jag inte tycker att det låter som om dom skriker efter mat. Det pipljud som hörs är samma som när någon av mina får ett tjuvnyp av en burkompis, när ranghögste sätter en nykomling på plats eller när min äldsta hane får för sig att rida på sin yngre kompis så att denne skriker/piper. Matljudet låter helt annorlunda, det här låter i mina öron som ett rent obehagsljud (av att dom står på varandra). Men kanske låter alla marsvin i Japan så.
Hanna
#23 Rent konkret så menar jag exakt ordagrant att: -Jag anser att 2-3 paprikor för 17 marsvin är för lite om det var 10 timmar sedan förra utfordringen. (alla fick ju inte ens att äta enligt vad som visades på filmen i #18 och det är den jag utgår från)
Svar: längsta tiden som går mellan utfordingarna av grönsaker/frukt för mina marsvin är på natten när jag sover 00:00-06:00. Annars får dem betydligt oftare nämligen frukost, mellis, lunch, mellis, middag kvälltmat och nattmat.
Konstigare än så är det inte, rakt och enkelt.
Förtydligar också: Jag tror inte beteendet i filmen i #0 beror på svält utan på själva utstläppet.
#26 Och som jag sa var det inte det enda de fick. Så bara för att det inte syntes vitkål, äpplen, kligröt och vatten på filmen så ger jag inte mina djur det?
Jag släpper detta nu. Jag vet iallafall att mina djur har det bra och det har jag svart på vitt även om det inte syns något protokoll från Länsstyrelsen på filmen

# 18. Men varför ger du dem paprikorna hela? Varför delar du dem inte så att alla kan äta på varsin bit?
Envishet och drömmar
#29 Som jag skrev innan så stal de dem innan jag hunnit skära upp dem. Tyckte det var roligt att filma när de kom på hur man skulle knycka mattes paprikor så jag lät dem hållas. I vanliga fall brukar jag sätta mig på golvet och dela ut i tur och ordning men jag hann bara ge Honey och Bus och när jag vände mig om var tjejerna trötta på att vänta så de tog saken i egna tassar :-)

# 30. Jaha, det hade jag inte sett att du skrivit. Jag trodde du brukade göra sådär. Själv ger jag alltid minst dubbelt så många delar som antalet marsvin så att de hittar en egen bit att tugga på om någon snor den de siktat in sig på.
Envishet och drömmar
#31 Oki. Nä, i vanliga fall får de komma fram om det är något extra gottigt, de som inte kommer får egna efter de andra har fått. Ibland sprider jag ut det i småbitar också så de får leta och då får de alltid många fler bitar än grisar för att inte buffelhjorden ska hinna klämma i sig alla innan de lite försiktiga hinner fram