Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 4817 ggr
Emmsann
0

Äppels konstiga läte

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nyss fick jag vara med om när Äppel fick ryck och började ge ifrån sig konstiga ljud. Han är nu inne på fjärde gången på bara några minuter och jag vet inte vad det är. Kan det vara det som kallas chirpning (stavning?)? Det är ett väldigt dovt läte och han började bara sådär.

Jag själv är jätte förkyld och nyser och hostar i högan skyn. Kan det varit dte som skrämde han?

//Emma

queenlinnea
0

Jag tycker det låter lite som chirping iaf. Lille vännen då.. <3

[Maijah]
0

Det låter som chirping :-/

Vad annars skulle det kunna vara..?

Abico
0

Lyssnade bara fem sekunder men fick stänga av för marsvinen fick panikhär… Men, usch, det är chirping.

Hanna 

Emmsann
0

Tror ni det beror på att jag nyser och hostar högt?

//Emma

Abico
0

#4 - Jag tycker att det känns troligare att det är p.g.a. att han slagit ut tänderna och kan ha kännt sig lite risig ett tag nu av den anledningen.

Hanna 

Emmsann
0

#5 Hans tänder är helt ute nu och han har ätit bra nu i några veckor. Jag tycker det känns konstigt att det beror på det :-/ Huvudsaken är att han är bra nu iaf.

//Emma

[Maijah]
0

#4 Han skulle ju kunna bli stressad om du låter högt och om han inte är van… och därför chirpar men det är ju inte säkert.

Usch, jag gillar inte när de chirpar.

Emmsann
0

#7 Inte jag heller. Då är det något som inte står rätt till.

//Emma

Abico
0

#6 - Okej :/ Är det lugnt mellan honom och Laban nu då? Så att det inte är det som gör att han är orolig?

Hanna 

Emmsann
0

#9 Det är så lugnt så förutom det vanliga knabben och vem som ska sova i vilket hus ;-)

//Emma

Rajas
0

vad är chirping?

Mvh Millan

isblixt
0

#11 Brandlarmsljudet/fågelkvittret som marsvinet gör i videon.

Chirping kan höras hemma hos oss ifall något högt ljud låter flera gånger, när t.ex någon klappar händerna upprepade gånger. Då börjar min tjej chirpa.

[Maijah]
0

Nej usch nu började nån chirpa här hemma förra natten igen, denna gång såg jag vem det var. Min lilla Aby, hon gjorde det flera ggr och tillslut hjälpte inte änns att jag tände lampan (hon slutade till en början då..)

Kan ju kanske ha att göra med att vi flyttat för en vecka sen men det känns ändå inte så sannolikt då hon inte varit stressad över det alls.. Inte de andra heller.

[Berglundshusdjur]
0

Jag har två marsvin som chirpar och Ena började efter första kullen ungar och sen gör hon det ganska ofta (ofta som i minst 1 gång /månad). Ingen av mina andra verkar bry sig men jag tycker det är obehagligt att "brandvarnaren" sätter igång miss i nassen.

alva-m-t
0

Mina marsvin brukar klappra tänder väldigt mycket och så, och jag har nog hört chipring någon gång:( Vad beror det på? Skulle vilja veta.

Mvh Alva, Marwin o Theodor:)

Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.

isblixt
0

Många marsvin gör det inte alls under sitt liv.
De gör så när de av någon anledning är mycket oroliga.

Emmsann
0

Detta var första gången jag hörde det! Det är ett väldigt otäckt ljud eftersom jag kopplar det till något dåligt, vilket gör det ännu värre :-/

//Emma

FeliciaS
0

Usch då, det låter inte roligt… Mina marsvin blev som förstenade när jag satte på ljudet :P Har faktiskt aldrig varit med om att någon av mina grisar chirpat, tack och lov.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Emmsann
0

Nu hände det igen! Han chirpar väldigt lågt men det är tillräckligt så att alla andra marsvinen hör det och blir förstenade.

Vad är det för fel? Jag tycker det hänt nog för ofta nu :-(

//Emma

Myosotis
0

#19 Någonting måste det vara som inte känns helt OK för honom.

Igår när maken & dottern bar in julgranen i källaren (för att tina upp den innan den kommer upp i rummet) blev det ett himla chirpande på våra marsvin. Jag tror de blev rädda av stöket och ommöbleringen (en halv skog i deras rum!). Det var en dräktig hona som började, och en hane i en annan bur tog upp chirpandet han också, och alla andra satt förstenade.

Det var första gången dottern hörde det ljudet (jag var inte hemma), hon tyckte det var läskigt eftersom de andra marsvinen blev så rädda. Innan dess har jag bara hört det 2-3 ggr från våra marsvin under de 9 år vi haft uppfödningen.

[Strawberi]
0

Chirping för mig har varit tur.. Min Kitty, Chirpade när Sophie var dräktig första gången, sedan andra var hon helt tyst. När Odelia var dräktig chirpade hon igen.. Så jag (dum som jag är) tar det som att kullarna lyckas, men som jag sa till min mor med den teroin, att det är bara dumt att tro det för om hon inte chirpar kommer mamma och jag ha PANIK för då tror vi det går åt skogen.

Hoppas Äppleskrutten slutar snart, syster hälsar att skrutten ska bli morbror i feburari om allt går som planerna :-)

Emmsann
0

#20 Dom fick ju ny bur i november men det vore konstigt om han börjar inse det nu tycker jag?!

Sen kommer jag inte på något annat som varit olikt eller ommöblering på sista tiden. Konstigt…

#21 Äppel hälsar tillbaka! :-) Jag vet inte riktigt vad min chirping ska betyda. Det är nog olika för många om det är positivt eller negativt. Jag håller tummarna för att det är något positivt för dig :-)

//Emma

Moctezuma
0

Jag har haft marsvin i jämt 8 år, men aldrig något som chirpat. Kanske det är olika från marsvin till marsvin, det som den ena grisen reagerar på, struntar de andra i…?