Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 2896 ggr
Verra
0

Frontline mot Sellnic?

Hur fungerar frontline (dropp i nacken) mot Sellnic?

Hur noga måste buren egentligen skuras med vircon?

Jag är själv inte drabbad utan fick en förfrågan från en orolig marsvinsägare, hade det inte varit så sent och dessutom julstängt hade jag kanske kunnat få tag på en veterinär att fråga :P

Men jag tänkte på när tex råttor har löss, då räcker det ju med stronghold i nacken 1-2ggr och vissa säger att buren måste skrubbas skinande ren med vircon medan andra säger att man inte behöver göra något alls för att lössen dör ändå så fort dem biter råttan..
Jag är medveten om att löss och skabb inte är det samma, naturligtvis. Men man blir lite nyfiken!

Någon som kanske sitter inne på ett bra svar?
Mina rekomendationer var iaf att förska kontakta veterinär för att göra en undersökning, det kan ju vara svamp också. Men jag skulle ändå vilja ha svar på mina frågor :P

Creation
0

Du skrev frontline, men jag antar att du menade stronghold? Frontline verkar bara mot static och vad jag vet sprayar man bara på det. Ivomec eller stronghold är det som gäller för marsvinsskabb.

Vid behandling av samtliga smittsamma ohyror hos marsvin ska man sanera omgivningen. Oavsett hur liten/stor risken är att det sätter sig i miljön så tycker jag att riskens närvaro räcker för att man ska göra det. Det vore inte roligt att se marsvinen gå igenom samma jobbiga sjukdom igen "bara" för att man själv inte orkade sanera buren/-arna noggrant vid varje behandlingstillfälle.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Verra
0

Nej, jag menade frontline som finns receptfritt på apoteket! Det var vad hon hade hört man kunde använda..

FeliciaS
0

Är det Sellnic är det Ivomec eller Stronghold som gäller, inte Frontline. Hon bör ta marsvinet till veterinär och få Stronghold utskrivet istället.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus