Dropp från vattenflaska
Hej, är nybliven ägare till 2 st underbara marsvin!
Har problem med vattenflaskan, på något sätt blöter de ner halva botten med vatten. Jag har tidningar och spån i botten, ska det vara så? Det droppar inte från flaskan.
Hejsan!
Jag vet inte om flaskan ska droppa hela tiden, men när jag nyss fyllt på vatten och hängt upp den så droppar det i början och spånet under blir alldeles blött…
Hej, ja, jag har märkt att det droppar i början. Jag kanske har för lite spån, hur mkt spån ska man ha ovanpå tidningarna?
Du säger att flaskan inte läcker men ändå blir det blött i spånet? Oftast är det själva pipen och kulan som inte håller tätt. Testa att hänga flaskan lite i bakåtvikt. Hänger den för rakt eller lite framåt droppar det direkt. Så ta en lite längre ståltrådsbit så blir det att flaskan sitter lösare och inte läcker lika mycket.
Kan det inte vara dom som kissar också? Många av mina marsvin kissar under flaskan + att den läcker ibland så det blir jätte blött.
Inte mindre än 5cm med spån.
Många flaskor läcker, tyvärr. Jag har provat mig igenom de allra flesta modeller och märken genom året. Sippyflaskorna och Vitakrafts gröna med krok i botten tycker jag är bäst.
Sen kan det också vara så att dina marsvin dricker "söligt" Har haft ett par marsvin som när dom dricker får mer utanför än i munnen :P
Hanna
Om du fyller på med kallt vatten läcker det. När vattnet blir varmt tar det mer plats och får därför inte plats i flaskan längre.
Kolla om pipen är skadad, det räcker med en liten buckla för att det ska läcka
Ett marsvin jag haft hade väldigt ambitiösa planer på att bygga om sin bur till akvarium. Hos honom fick jag fästa en skål under (den var tvungen att sitta fast annars användes den också till akvarieplanerna :-P)
jag har presic samma fel hela tiden . deras flaska rinner hela tiden . jag åkte köpte en ny och den rinner också :(
Hej- det allra enklaste felet jag gjort är att inte fylla flaskan helt full när jag fyller på- då läcker den garanterat. Tror det lilla vacuum som bildas i flaskan när de börjar dricka hjälper till att hålla tätt.
#7 Det har jag också fått förklarat innan men den flaskan jag har till gerbilerna nu fyller jag bara till 1 cm och den läcker inte. T
Det är så klurigt med flaskorna, de verkar funka olika beroende på hem :-/ Mina flaskor jag hade för några år sedan läckte om jag inte fyllde helt, medan kompisen som hade likadana flaskor i samma rum kunde fylla sina till hälften :-/
Oj, tack för alla svar! Nu ska testas att fylla flaskan full med ej iskallt vatten. Jag tror att de sörplas endel också… Får städa ofta och hoppas det blir bättre!
Frågade i djurbutik och då svarade hon att man ska fylla flaskorna helt då det bildas vakum medans grisarna dricker. fyller man bara till hälften så fungerar inte den effekten. MIN FLASKA DROPPAR FORTFARANDE XD Ska byta till vattenskål när den stora buren anlänt.