Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 2428 ggr
voice
0

Honan beter sig som hane?

Har nu haft mina två marsvinshonor i ca 4 månader och tycker att den ena, Rut(10 mån) beter sig mer som en hane än en hona… Hon vaggar kuttrandes fram och tillbaka och har tom försökt hoppa på lilla Puffy (7 mån). Puffy verkar inte uppskatta detta utan springer jagandes därifrån eller vänder baken till och "sparkar bakut".

Vet att kaninhonor kan visa sin dominans genom att bestiga varandra, men gäller det samma sak för marsvin?

Är ju inte 110% säker på at det är en hona eftersom hon kommer från en djuraffär, men har försökt kolla och jämföra med bilder och tycker det ser ut som en hona.

HannaVastervik
0

Min ena hona (sex månader) gör också så när hon brunstar =)

[Maijah]
0

Det är helt normalt, inget att oroa sig för :-) Honor gör också så.

Om du är osäker på könet kan du lägga in bild här, så hjälper vi dig! Men en 10 månaders hona är faktiskt ganska svår att förväxla med en jämngammal hane, då pungen syns tydligt vid den åldern.

voice
0

Då kanske det är det då:o) hur ofta brunstar marsvin? Så kan man ju ha lite koll. Tror ni det är något som stressar den andra honan?

voice
0

#2 Då är det nog ingen tvekan då :o) kan försöka fixa en bild för säkerhetsskull.

[Maijah]
0

Marsvin brunstar var 14-16;de dag :-) I ca ett dygn. Nej burkompisarna brukar inte bli speciellt stressade, om inte nån av marsvinen har hormonproblem som gör att de brunstar jättemkt och längre än normalt, då kan de bli lite jobbigt för dem.

Ja lägg in bild du :-)

voice
0

Ok, har fått känslan av att det är oftare men det är ju lätt att ta reda på nu när jag vet hur ofta det bör vara.