Lakeland HJÄLP
Hej alla marsvinskunniga,alla andra oxå.
Rasen Lakeland letar jag info om….vikt stlk färger hur de är,om de paras med andra raser vad som kan bli för raser då…är Lakeland en egen ras eller ses den som en blandras?
Om man parar en sheltie o en peruan o ungarna ser ut som en sheltie så benämns de som sheltie….(är vad jag läste på nätet)hur e just Lakelands utseende,vad utmärker det så att man ser att det e en Lakeland?
Ha en bra fortsättning alla.

Ska försöka svara på dina frågor föder upp Lakeland o skinnys.
Lakeland förekommer i alla färger o de kan i princip se ut hur som helst. Finns lakeland med crested, nonself, self, halvlånghårigt, långhårigt, med virvlar som sagt kan se ut lite olika beroende vad man parar in.
Men en Lakeland enligt mig ska ha kort o lite mer sträv o krussig i pälsen, dock inte lika sträv som en teddy. De e så de flesta domare dömer pälsen som iallafall.
Lakeland går just nu i gruppen Ostandardiserade på utställningar då den inte har en egen standarn än. Jag ser Lakeland som en egen ras.
Ang vikt så enligt mig så läger lakeland på sig mkt lättare, de blir lite mer maffiga.
Hur man ser att de e en lakeland e jätte svårt o säga när de e vuxna, när mina e helt nyfödda så avgör ja om ungarna e lakeland genom o se om de har vågig eller rak/slät päls. Om de har vågig päls o sen tappar päls nånstans på kroppen efter några dar/vecka så e de en lakeland.
Hoppas de va svar på en del av dina frågor ang långhåren har ja inte en aning om för de e inte mitt område.
Men här kommer en bild på en av mina Lakeland honor som föddes i år. Hon är en Crested Lakeland Buff, white roan. O har alldeles för mjuk o len päls igentligen så de flesta tror hon endast e en crested.
Jag har flera lakelands på min hemsida som du kan kika på: http://www.hillsmarsvin.zoomin.se/
Kikar in på din sida,tusen tack för raka okonstlade svar.Tycker lakeland ser maffigare ut på nåt sätt i kroppen,jag gillar de.
Sen ser jag att de paras in med skinny o tvärtom…har de alla nån naken gen…lakelanden alltså,eller varför parar man in dessa med varann?
En Lakeland är en skinnybärare helt enkelt. Precis som marsvin-90 säger kan de se ut precis hur som helst. Det finns även lakelands som föds med slät päls, de är omöjliga att se innan det kommit någon skinnyunge och de är inte önskvärda eftersom en lakeland ska ha så sträv päls som möjligt.
Min Wojvoj är nog den coolaste lakelanden jag har sett!
#2 Utan skinnygen finns ingen lakeland alls. Det är därför det är så extremt svårt att få dem till en egen ras eftersom deras enda syfte egentligen är för att förbättra skinnyrasen
shiiit va fiin,jag e urusel på färger o teckningar men försöker fast jag har svårt att skilja på färger(färgblind)
Blir till att kolla efter lakeland tack för snabb hjälp.
aha,så då e det helt ok att para dessa raser? kan det då bli skinnysar och pälsade ungar i samma kull eller enbart det ena?
Fan hittar ingen sida om all info om lakeland med parning m skinny o hur de uppkom osv….
nån som vet nån sida eller böcker med marsvins rasinformation…
vet att det finns för kaniner,vill ha marsvins rasstandard bok….
#5 Min? Wojvoj är inte ett dugg vad man strävar efter. Hon var i första hand en väldigt fin satincoronet som även råkade vara lakeland, men ett bra exempel på att de verkligen kan se ut hur sok helst :-P
Satin är inte bra alls, de blir sjuka :-( Fast det är grymt snyggt att titta på!
#6 En lakeland är ett marsvin med en skinnygen, utan den genen är det ingen lakeland. Om man parar två lakelands med varandra får man i teorin 25% skinny 50% lakeland och 25% pet men det kan lika gärna bli alla skinny eller pet eller lakeland, det är slumpen som avgör.
Jag tror inte lakeland kommer godkännas som egen ras iom att de 'bara' är skinnybärare.
www.svenskamarsvinsforeningen.se har bra info och uppfödaren Villaangstorp.de har oxå bra info om just generna :) Hoppas det var till någon hjälp för dig ^^