oj, råkade posta för tidigt:-)
Morötterna, ska de skalas,tvättas och skivas? Hur mkt morötter kan man ge till 2 st?
Är det bakterier i marsvinsbajs så att man måste tvätta händer efter om man plockar pluttar på golvet? Tvättar ni händer när ni hållt på med djuren?
Ursäkta för knasiga frågor…
Dem ska ej rivas eller skalas, bara tvättas av i vatten :)
Man ska inte ge för mycket morötter, men lite då och då :D
Det är bakterier i allt bajs, så jag tvättar alltid händerna när jag har tagit upp bajs.
Jag tvättar inte händerna varje gång jag har rört mina marsvin, :P
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag skalar alltid morötterna till marsvinen (liksom jag gör till mig själv), sedan brukar jag dela upp i dubbelt så många bitar som jag har marsvin.
Marsvinspluttarna är helt snustorra och jag tror inte de är så farliga alls att ta i, snarare ganska vitaminrika (skratt) och marsvinen själva äter ju upp dem. Jag tvättar händerna när jag har städat burarna, men sällan annars.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag brukar tvätta av morötterna och dela dem för hand. Brukar även skära bort "toppen".
Äh, lite skit rensar bara magen ;) Jag brukar tvätta händerna efter jag gjort rent i buren, men inte annars… Tänk bara så mycket smuts det finns på era händer annars… :)
jag brukar tvätta morötterna och dela dom i bitar. jag tvättar händerna efter jag plokat bajs . Men inte ifall jag bara hållt på med dom eller klappat dom lite xD
Haha, det där med morötterna beror väl på marsvinen. Mina gamla blev petiga med tiden. Först kunde de äta morötterna enkelt sköljda. Efter några år vägrade de äta om vi inte hade sköljt och skalat dem…och till slut ville de inte äta dem alls. Så de har väl också åsikter! ^^
Jag skalar inga grönsaker alls då jag ger dem obesprutad och dela gör jag bara när det finns risk för att dem behöver slåss om ngt. Alla ska kunna få varsin bit utan att ngn tattar ^^ och ja händerna tvättas efter marsvinshantering i allmänhet handlar inte så mycket om själva bakterierna det har jag ingen aning om däremot känns det inte så fräscht att gå runt med "bajs" på händerna för det luktar ju lite ändå ^^