Äter inte grönsaker? och ena bits hårt?
Som rubriken lyder, Mina två marsvin, vägrar att äta sina grönsaker, haft dem i 3 veckor nu (de var ungefär 10 veckor när jag fick dem, de kommer från djuraffären) får lov att ge dem 'allvitamin'' pga detta.. va ska jag göra? så rädd att de ska få c vitamin brist.. testat alla sorts grönsaker :(
Och om bitandet.. ena, Terrance, bits riktigt hårt, och när hans bror står stilla får han för sig att bita i hans tassar (kan gissa på att han vill att han ska röra på sig, men han ska ju inte behöva bitas för de) hur ska jag få honom att sluta bitas?!
Dem är inte sjuka? För ett friskt marsvins bits sällan och äter någon grönsak i alla fall.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Biter han dig? Eller bara kompisen? Om han biter dig kan det nog vara för att han är lite rädd för dig, du har ju inte haft dom så länge.
Varför dom inte äter grönsaker vet jag inte. Låter märkligt, marsvin är ju väldigt matglada djur. Så ja, om dom inte äter lär dom vara sjuka. Äter dom hö? Något annat dom får?
Har du provat vitkål, broccoli, persilja, paprika, morot, grönkål ?
Har du provat vitkål, broccoli, persilja, paprika, morot, grönkål ?
#1 Nej, de är friska engligt vetrinären
#2 båda, han biter såfort jag sticker fram handen, den andra började också bitas nu märkte jag.. kompisen fick i sig lite grönsaker men den andra vägrar värkligen att äta grönsakerna
#3/#4 Jaa, den ena fick i sig lite grönsaker nu iaf
Åhh och glömde, ja de äter sitt hö och pellets
Jag tror att dom är väldigt rädda och osäkra bägge två fortfarande, förmodligen är dom inte vana vid människor alls. Se till att röra dig mycket men lugnt kring buren, sitt invid den och prata med dom hellre än att hålla på och ta upp dom för mycket. Min erfarenhet säger att när marsvinet väl börjat slappna av i buren med dig i närheten är det lättare att komma närmre det även utanför den. Inte sagt att man ska låta bli att ta i marsvinet alls i början men mer trygghetsövningar i buren än i famnen, tycker jag fungerar bäst.
Satsa på att ge väldigt få sorter i början, många marsvin från djuraffär som kommer från grossist har aldrig fått grönsaker tidigare och det krävs lite tid för att dom ska vänja sig vid att äta det. Så ge bara 1-3 olika sorter i början, max, tills dom börjat smaka på det. Jag skulle välja morot och grönkål såhär års, förstnämnda är ingen c-vitaminbomb direkt men brukar vara en uppskattad grönsak.
Hanna
Testa med persilja, det brukar alltid gå hem hos marsvin :) Har du annat foder än hö i buren (ex. gnagarblandning eller pellets) bör du ta bort det så att marsvinen enbart har hö och grönsaker att äta. Lägg gärna en handduk över ena burhalvan om de inte har många hus och gömställen, så känner de sig tryggare.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Stick inte fram handen då, de tror kanske det är bleka morötter.
Jag har haft mina marsvin ganska länge,men mina marsvin bits också lite grann, men det är egentligen bara ena, Marwin. Annars så brukar dom ju mest "slicka" på en. Men jag tror lite som dom andra att dom fortfarande är lite rädda för dig och då försöker försvara sig. Jag har haft mina i nästan över ett halvår och dom gör fortfarande så:)
Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.