Tan, fox och otter?
Hur funkar de generna?
Jag vet att tan är dominant över enfärgat och ressecivt mot agouti, det är väl samma med otter?
Men hur funkar fox?! Har sett att marsvin kan vara foxbärare. Funkar inte det som de andra anlagen?
Tan, fox och otter fungerar likadant. Det enda som är skillnaden är den röda färgen på teckningen.
För att förklara det lite mer grundligt… färgfördelningen beror på A-serien, färgen på rödgruppsfärgen(fox = vit, otter = cream/buff, tan = golden) beror på C-serien. Läs mer HÄR.
Med foxbärare menar personen troligen/antagligen att marsvinet har anlagen för rätt rödgruppsfärg(vit) och ett anlag för den teckningen, men att teckningen på grund av något annat anlag inte syns.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Oki
Har sett på svarta att de bär på fox, därav att jag undrade om det funkade på annat sätt. men då bär de inte på själva foxgenen utan på rätt färg på teckningen?
Funderar också på Aisha för vad vi vet har inte hennes pappa synlig foxteckning, mamman är svart
Det låter lite udda att kalla det just foxbärare då. Ett marsvin som är foxbärare tolkar jag som att det har både anlag för teckningen och färgen. Vill man förklara att djuret har anlag för den färgen kan man ju säga silverbärare eller något annat mer lämpligt. Vitt passar ju inte bara fox…
Det låter som att personen inte vet att enfärgade svarta inte kan bära på anlaget för den teckningen. Och det betyder ju i det här fallet antagligen att det bär på silveranlaget(färgen) bara, som du säger. Dock är det ingen korrekt benämning.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Fast det kanske blir lättare att skriva foxbärare och sedan ta upp själva teckningen om köparen inte vet hur det funkar.
Jag ska kolla upp Aishas stam lite med om det går att hitta något, men hon som har Aisha har en fox till och inte heller där kunde vi hitta fox i stammen :-/ Fast Totti här på sajten kom ju också som en överraskning för där hade jag haft tanen hos mig för omplacering och inte sett teckningen eftersom hon är vit överallt där teckningen skulle synts
Det verkar som dessa anlagen är väldigt spridda, jag trodde de fortfarande var ovanliga
Fox och otter är nog de enda teckningarna jag inte begriper mig på. Vad är skillnaden?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#5 Färgen är skillnaden. Tan har röd teckning, fox vit och otter cream.
#6 Jaså, det är bara färgen :P Tack!
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#4 Tova är mormor till Totti ja, och Morris är morfar:)
Geischa är mamman :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#9 Haha läcker bild på Tova xD haha Mamma är inte glad på henne just nu, hon tuggar pälsen på alla xD:D
#10 Jag såg det, det såg ut som någon tappat en startad häcktrimmer i buren :-/
#11 Ja, men hon var inte sån mot Pyret, så tycker att det är märkligt att hon börjat nu. Hon har gått mycket med honbebisar :)