Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterraserfärgerteckningar
Läst 2579 ggr
_Anna93
0

Abessinier och virvel?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

vad är det för skillnad mellan en abessinier och en virvel???  

och vad är det för färg på min aby hona??

_Anna93
0

en till bild

_Anna93
0

andra sidan

_Anna93
0

närbild på huvudet

_Anna93
0

ännu en bild på huvudet XD

[MatildaW]
0

Abessiners har ett speciellt mönster med sina rosetter/ virvlar, det ska ungefär vara 8 st sammanlagt :) en virvel kan ha olika många rosetter/virvlar, men inte i ett mönster. T.ex om en abessinier har 8 st, så kan en "vanlig" virvel ha 2 - 3 st, så klart kan den ha fler också, men som sagt, dom sitter inte i samma mönster som abessiniers har.

Färgen på ditt marsvin var lite svårt för mig, men det ser ut att vara någon slags agouti, buff (golden?) och white. Men jag är inte säker, någon annan kankse har ett mer korrekt svar :)

Chippers
0

Abessinier = renrasigt marsvin med rosetter
Virvel = blanrasigt marsvin med virvlar hursomhelst

Om man inte köpt sitt marsvin från en uppfödare och har fått med stamtavla/registreringsbevis på att marsvinet är en abessinier, utan köpt marsvinet från djuraffär eller liknande, så är nog marsvinet med största sannolikhet en virvel. Alltså ett blandrasmarsvin. Men eftersom att den har virvlar så säger man virvel oftast.

Chippers
0

Ditt marsvin ser ut som creamagouti/cream/white .. min gissning men är ej säker ..

idipidi
0

Abessinier är den inte eftersom att det saknas flera rosetter och de inte sitter som de ska.

Första bilden var väldigt ljus och några av de andra väldigt mörka istället. Men det lutar åt buff/buffagouti/white. Jättesött med lite ovanlligare färger på en virvel! :)

Kan du inte ta en bild snett bakifrån så man ser det mörka fältet på baken tydligare?

_Anna93
0

okej visste inte om det vart en aby eller virvel men nu vet jag :) tack för svaren har undrat jätte länge. 

jag vet at hon inte är golden i alla fall för min renrasiga teddy är det. och virvlen är mer ljus typ crem , buff , lemon men e inte så bra på färger.  färgen på baken är samma som i huvudet fast med svarta hårstrån i stället för cream elr vad det nu är för färg.

idipidi
0

Jo, men det är underfärgen jag är nyfiken på och skulle vilja se lite närmre. :)

Thea-Cazzy
0

Vill bara påpeka att det var ett väldigt gulligt marsvin XD

TRASAN
0

#10 hur ser man på underfärgen? ser den inte lika dan ut ? nu blev jag fundersam på detta ? =)

idipidi
0

Underfärgen = färgen på håren längre in mot huden. Oftast har de ljusare underfärg. På agoutis blir det lite speciellt också då de har tvåfärgade hårstrån.