Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterraserfärgerteckningar
Läst 2500 ggr
sofia-k82
0

Ras? Färg ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, skulle vilja ha hjälp att rasbestämma samt färgbestämma min hona. Köpte henne som curly, men jag misstänker att det är en rex eller teddy. Har hon silveraugoti färg ?? Med på bilden är hennes lilla bebis som är 6 dagar ;)

Lyan
0

Hon är silveragouti ja.

Var köpte du henne? Hos en uppfödare? En curly kan vara svår att skilja från rex och teddy ibland.

Fast tror det är vanligare att tro att en curly är rex eller teddy och sälja som det än tvärt om

sofia-k82
0

Tack för svar. Jag köpte henne från ett minizoo som skulle lägga ned. Hon var då 6 månader. På pappret stod det att det var curly, men efter att ha tittat på uppfödare av curly ser jag att hon mer liknar en rex eller teddy. Är du bra på att könsbestämma ungar ?

Hon har ju fått en unge som jag tror är en tjej efter att ha kollat på massa bra sidor på internet,men kan inte riktigt säkerställa. Det är format som ett y men den har en liten flik mella y-axlarna, det är ingen boll utan en flik.Har jag rätt i att det kan vara en hona då??

Köpte en hona från en djuraffär som visade sig vara en hane, därav den lilla ungen.

God fortsättning

Lunkamia
0

Hej

Hon kan absolut vara en curly.

Den är en dominant gen ,samma som Lunkarya.

En korthårig Lunkarya helt enkelt.Denna kan var en "dålig" curly helt enkelt(inte så lockig alltså).

Vad har du parat henne med?

Vilka står som uppfödare i hennes föräldra djur i stamtavlan?

Det har inte funnits så många Curly uppfödare i Sverige.

Mvh Mia

sofia-k82
0

Jaha, skulle ju vara roligt om det är en curly. Glad Hon är inte lika "krusig" som rex är tycker jag. Man kan ju hoppas. Kul med lite speciella raser, trots en "dålig" curly.  

Hade ju inte tänka att para henne. Köpte en "hona " som är blandras  virvel/släthår, men det visade sig vara en hane så nu har de fått en liten unge. Större delen av dragen är dock från mamman. De enda jag kan se som skiljer mamman från ungen är en vit tass på frambenet på ungen. Ev en lite ljusare nyans i pälsen oxå.  

Jag fick ingen stamtaval på henne tyvärr, lite synd.  jag var rädd att de skulle avliva henne om de inte fick sålt henneRynkar på näsan

Ungen är inte alls lik pappan som till färgen är vit, cream + en till färg som jag inte vet namnet på.  Inte alls lik pappan.

Vet du någon uppfödare på Curly ??

Lyan
0

#4 Alltid roligt med udda raser :-D Vad har bebben för bottenfärg? På bilden ser hon ut som en cinnamonagouti, då är hon choklad i botten.

Om du tar en bild på könet och lägger in kan du få hjälp att bekräfta men det låter som en tjej :-)

Jag har för mig att någon här på Mif har haft curly men jag kommer inte ihåg vilken.

sofia-k82
0

Hon är inte choklad i botten,hon har grey som bottenfärg, sen lite ljusgul i topparna. Skrattande

Har försökt att ta kort på ungen menjag lyckas inte få någon bra bild. Bilr bara suddigt. Har försökt med både mobil och kamera.

Kanske försöker senare ;)