Lös extra klo! Hur tar man bort den?
Hur tar man bort en lös extraklo som bara hänger och dinglar på baktassen? Har läst att man kan ta bort med hjälp av ett snöre men står ingen mer information om hur man gör …… Alla tips är välkomna
Är det bara en klo och ingen tå?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Ja den hänger typ och dinglar …..
#3 Nej ingen extra klo om det inte är själva förhårdnader som blir ibland ni menar?
Är det bara en klo så klipp så långt in som möjligt, är det även en tå så måste man ju ha snöre för att stoppa blodtillförseln och sen klippa - Men inget jag skulle våga göra 
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Klippa??? Med vad? Blöder det inte då? Det är på en unge som är ca 1 vecka …..
Den hänger i en typ skinnbit som är tunn som en tråd, hoppas ni förstår vad jag menar ;)
Den föddes ju med det, kan det va en förhårdnad då?
#8 Det är ju ingen förhårdnad, jag skulle inte vilja råda att klippa bort den.
Någon annan får svara, jag vågar inte säga vad man kan göra men antar att den ska bort på något sätt om den bara dinglar där.
Det kommer säkert att blöda om du klipper eftersom det är en skinnbit den är i.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
är det inget marsvinet lider av tycker jag att du ska vänta och se om det växer eller förändras. lite drastiskt att bara klippa bort när man inte vet vad det är.
har du nån möjlighet att ta en bild på det så att vi får se?
Okey, tar ett kort imorgon så ni får se.

Är det en nyfödd unge? Jag har varit med om att ungar har fötts med en extra klo som bara hänger i en smal skinnbit och dinglar. Jag har strypt åt blodtillförseln med en tråd och klippt av den några timmar senare. Ungarna har inte sagt ett knyst och det har knappt blödit.

Jag har också varit med om det en gång och då gjorde jag precis som #14 skriver, dragit åt hårt med en tråd och låtit det sitta nån timme och sen klippt. Då blöder det inget alls. Klipper man bara så kommer det att blöda. Visserligen kan man väl låta den vara kvar, men om den bara hänger löst, så är den ju bara i vägen och till ingen nytta.
Risken om man låter den vara kvar är att marsvinet själv råka fastna i något med den och sliter av den senare, vilket jag tror skadar betydligt mer än om man klipper bort den nu. Jag skulle ha gjort som #14.
Hanna
Jag skulle också gjort som #14 jag skulle absolut inte låtit den sitt kvar för det kan göra mycket mer skada då. jag har själv haft en unge som föddes med en etxra tå.
Kan tänka att det är som på endel hundar som föds med en extra klo. För de mesta klipps den bort direkt i samband med födseln och de är inga problem. Ibland blir klon kvar och antigen kan den lossa/slitas av utan problem eller så blöder det mkt.
En extraklo kan antingen klippas bort lätt om det inte är nått ben i den för då måste den opereras bort… kan de var lika som för hund?

Nja det är inte riktigt samma som hundarnas extraklor, där är det ju dom sk sporrarna som vissa hundar har även på baktaqssarna. Hos vissa raser tar man bort dom, men det beror alldeles på vad det är för sorts hund. Är det ex en jakthund brukar man ta bort eftersom dom kan fastna.
Hos marsvin är det väl en slags missbildning, för dom här extraklorna hänger liksom bara i en skinnslamsa och det är ingen styrsel i dom.
#18 Finns både sporrar med ben, de måste operaras bort, och sporrar som bara sitter i skinnet. Men jag tror att det är lag på att vet. tar dem också nu, innan kunde uppfödaren klippa av dem själv.
Har haft en unge med en sådan extra tå, klippte av den när ungen var knappt dygnet. Det blödde ett par droppar men inte mer, var läkt på mindre än en vecka. Men jag skulle också knyta en tråd om den om det hänt nu.
Jag hade ett marsvin med två extratår(sånna där som bara dinglar på en skinnbit). En revs bort när tån fastnade i något, vilket jag kan lova gör bra mycket ondare än om man gör som andra i tråden beskrivit, dvs stoppar blodtillförseln osv. Så jag råder dig att ta bort extratån!
Dessutom är det ganska jobbigt att klippa klon på denna lösa tå 
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Jag har också haft en marsvinsunge som hade en extra dingel skinnbit, men den ramlade bort av sig självt efter drygt 1 eller 2 månader. Minns inte exakt hur länge den hängde kvar.
#22 "Ramlade bort"? Säker på att den inte rycktes loss?
#19 Okej då vet jag.
#20 Jag vet, men på våran hund som föddes på självaste julaftonsmorgonen ute i buschen så glömdes det bort att klippa bort extaklon/sporren. Hon hade på båda bakbena men en har lossnat av sig själv utan att det har blödit alls.
#23 nej den rycktes inte bort utan den ramla loss. Inge blod eller nåt annat hittade jag. Jag undersökte lillen noga och det syntes inte ens vart den suttit.
#25 På mitt marsvin som haft en extratå syntes det inte mycket heller. Det var lite rosatonat bara. Men hon var ju 3-4 år när den "försvann", så jag tvivlar på att den bara ramlat av. Låter konstigt att en tå skulle göra det.
Ja jag vet inte. Kanske inte är samma då för min lille hade den på bakbenet ovanför foten. Det kanske är något annat då för den gjorde faktiskt det. Inget blod och inget sår. Min syster hade också ett marsvin som hade så och där hände samma sak. Jag tror om jag inte minns fel att hennes marsvins skinnbit ramlade lös då hon hade henne uppe i rasthagen. Hon hittade skinnfliken på handuken hon hade på golvet
Okey, har tyvärr inte lyckats tagit en bra bild ännu. Lite svårt att få till en skarp bild så man verkligen ser. Men kan jag knyta ett snöre runt den nu när den är ca 1 vecka gammal eller måste man göra det när de är nyfödda?
Jag såg att han hade extratån redan när han föddes men eftersom kullen var så liten (viktmässigt) så ville jag inte krångla i onödan, de viktigaste då var ju att få de och överleva.

#28 Du kan göra det nu, det är inget man måste göra när dom är nyfödda.
Kan man göra det själv på en 4 åring också?
Nämen är det så det ser ut, har alltid undrat. Tack.
#31 #32 Åh, tack för bilder :) Förstår att det verkligen kan vara bäst att ta bort det, ser liksom inte ut som om den ska vara där :P
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#31 #32 Precis så där ser det ut. Men va bra då knyter jag en tråd nu och sen klipper jag bort den innan jag går och lägger mig.
Tack så mycket.
gick det bra att klippa bort den ? min bebis har också en sådan och när jag drog lite i den pep han så det gör ju ont på han men känns som jag måste ta bort den så som flera påpekar han inte fastnar i något och rycker av en själv :S
#35 Jag hade INTE försökt mig på att avlägsna en sådan klo själv. Först och främst för att det kan göra ont, eller ja, det kommer med största sannolikhet göra ont trots snöret som stoppar blodet sen att det kan finnas nerver där och råkar du klippa fel vilket du säkert kommer göra så kan det skada något annat på marsvinet. Be en veterinär göra det istället.
//Emma
#36 Klart det känns, det är ju en liten tunn skinnbit den hänger. Marsvinsbebisar tenderar att skrika väldigt högt för väldigt lite, det gör de eftersom de är rätt omtåliga (om någon lägger sig på dem måste de skrika högt så att de inte blir ihjälklämda). Jag skulle knytit en tråd runt så blodtillförseln stoppas. Sedan kan du klippa av den lite senare.
#37 "råkar du klippa fel vilket du säkert kommer göra" haha, tillitsfullt :P
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Det går jättebra att klippa bort om man först tar en tråd (ex tandtråd funkar bra för den glider ju inte) och låter det sitta nån timme, sen klipper man och dom brukar inte reagera alls och det blöder ingenting.
#37 Det finns knappast några nerver där för det är ju som sagt bara en tunn skinnflik som klon hänger i.
#38 Hahaha jag var bara tvungen att inflika det i texten ;-)
//Emma