Hur ska man behandla vid förkylning?
Hej, jag misstänker att mitt ena marsvin, ev mitt andra, är förkylda. Dom nyser och har lite vitt i ögat och låter lite konstigt ibland. Men som rubriken lyder, hur ska man behandla vid förkylning?
Vore väldigt tacksam för svar
PS. vet ej om jag satte dom i rätt grupp…
Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.
Det absolut viktigaste är att de inte utsätts för något drag. Håll dörrar och fönster in till rummet där marsvinen bor helt stängda då ytterdörrar öppnas (samt en stund efter att de varit öppna). De bör inte bo för svalt heller, och är det svalt i rummet är värmeflaskor bra (har du ingen sådan värmeflaska som man kan köpa är det bara att fylla vanliga flaskor och linda in i lite tyg). Lite extra c-vitamin kan också vara bra, något av grönkål, broccoli, paprika och persilja varje dag ger det.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Just nu bor dom i mitt teverum och kanske 20 m ifrån dörren. Jag försöker inte ha dörren öppen så länge när den väl är öppen. Borde jag kanske flytta in dom i mitt rum som är lugnare och varmare? Dom har nyst ganska mycket, kanske var femte minut. Har funderat på att ta dom till vet, men vet inte om det behövs. Är orolig för ifall dom kommer få lunginflammation…
Jag ger dem torkad kamomill min ena hona vart jättesjuk då jag vädrade kort trodde inte dem skulle känna av det men jora sedan dess har fönstret hos marsvinen varit stängd men som sagt kamomill har funkat för min och mina marsvins del :)
#2 Då vore det bra om du kunde flytta in dem till ditt rum istället. När du har gjort det, är noga med att det inte drar och ger dem lite extra c-vitamin borde det inte ta många dagar innan de är friska.
Mvh Felicia
Bra, men om marsvin är förkylda, är dom då hängiga? Mina hoppar runt i buren o pratar med varann. Har dom det då?
#5 Deras allmäntillstånd påverkas sällan vid förkylning, utan först om det gått mycket längre. Så de kan absolut vara förkylda ändå.
Mvh Felicia