Trivs de inte tillsammans?
För ca 1 månad sedan köpte vi en ny kompis till vår marsvinshane Mundungus som blev ensam då kompisen gått bort. Mundungus hade alltid varit en underlägsen hane som inte förde mycket väsen av sig när han bodde med sin äldre kompis.
När bäbisen Turbo kom antog Mundungus en helt ny karaktär. Nonstop i 1 månad har han jagat, förföljt, och "burrat" åt Turbo. Turbo kan inte äta eller vila ifred och han hoppar ofta upp på hustaken för att slippa undan Mundungus när han är som värst.
Turbo har nyligen kommit på att han kan hoppa över till sina grannar, två andra marsvinshanar (jag har förövrigt aldrig sett ett marsvin som kan hoppa som Turbo). När vi märkte att Turbo tagit sig över till andra sidan låg han och sov i ett av grannarnas hus.
Vi gjorde väggen högre för att Turbo inte skulle kunna ta sig över till grannarna. Men nyligen upptäckte jag honom när han lyckades ta sig över ändå. Grannarna är snälla mot honom och sitter gärna och pussar på hans öron. Det verkar inte vara nyfikenhet som driver över honom till andra sidan då han gärna sätter sig och äter hö eller går och lägger sig där när han väl tagit sig över. Gräset är helt enkelt grönare på andra sidan.
Det känns elakt att tvinga Turbo tillbaka till sin plats, då han och Mundungus knappast njuter av varandras sällskap. När Turbo varit borta har Mundungus käkat hö eller pellets i godan ro eller vilat.
Hur skulle ni ha gjort i en sån här situation?
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
Jag tror att Mundungus tar ledarrollen på stort allvar, han ska sätta den lille på plats. Och sen är han väl lite i tonåren nu? Då är det alltid som värst. Men med tiden, både när Mundungus blir äldre och dom bott ihop längre, borde det lugna ner sig.
Själv skulle jag fortsatt sätta tillbaka Turbo när han hoppat över, och även försöka ordna så att han inte kommer över.
Hanna
Jo Mundungus fyllde 1 år i september, så det är väl den åldern.
Det känns dock som att Mundungus och Turbo inte får ut något av varandra. De båda kan äta och vila i lugn och ro när de är ifrån varandra. Så fort Turbo stoppas tillbaka går Mundungus igång. Han brukar lägga sig platt utanför huset som Turbo springer in i, som en "vakt".
Nog för att marsvin är flockdjur, men det känns grymt att para ihop två individer som inte verkar trivas i varandras sällskap. Det lär ju vara otroligt stressande för båda parter då Mundungus alltid är på spänn och Turbo oftast sitter och trycker någonstans.
Jag anser för den sakens skull inte att Mundugus ska sitta ensam. Men jag vet inte hur jag ska lösa det hela utan att tvinga ihop dem. Det ligger ju på mitt ansvar att de två får en otroligt stressad stund i livet som de hade kunat leva betydligt bättre.
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
Knepig situation… hur stort bor de? Har de varsitt hus? Kanske behöver de(främst Mundungus) lite mer andrum för att kunna vänja sig vid att bo ihop.
Men du avgör förstås själv om du tycker att de funkar ihop eller inte. Ett konstant stressigt boende är ju inget bra boende. Kanske är det en bättre idé om Turbo bor med de andra två hanarna(men då får du förstås ta risken för att det inte funkar mellan dem sen) och att Mundungus får en annan kompis? Personligen hade jag nog avvaktat lite till dock. Som sagts kan han ju bara råka vara i den åldern..
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.