Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 2102 ggr
[tigersprang]
0

vikt för mn lilla tjej... förlite

heej.. jag skulle avla med min lilla tjej hon är nu 6 månader, men hon väger bara 555g.Rynkar på näsan och där jag läste vad jag skulle tänka på skulle hon väga 700g. och hanen max 300g mer… e det sant? hur ska jag isåfall få upp min lilla tjej i vikt??

Fridaaaa
0

Är hon smal? Kanske bara allmänt liten?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[tigersprang]
0

vet inte, hon ser liten ut, men när man tar henne ser man verkligen revbenen, men man ser de ej… :( oroliga för min lillla gris…

Royalz
0

Då kanske det är bäst att vänta lite till så hon hinner växa på sig.

Abico
0

Jag skulle inte avla på en såpass liten hona, vänta ett par månader - det är absolut ingen brådska! Mina honor parar jag i regel inte innan dom är 7 månader gamla. 

Hon ska ha bra mat, torrfoder som havregryn/havrekross är bra för marsvin som behöver gå upp i vikt. Däremot ska hon inte gödas tjock bara för att uppnå viktmålet. Har hon en bra storlek och inte är mager eller tunn utan bara liten skulle jag överväga om det verkligen är värt att para henne.

Hanna 

[tigersprang]
0

japp. men hon får ju inte heller bli för gammal…

Abico
0

#5 - Jag vet flera honor som fått sina kullar efter ett års ålder och det har inte varit några som helst problem. Det är inte bättre att para en mager och för liten hona än att para en "för gammal".

Hanna 

Fridaaaa
0

#5 Viktigare att hon får upp vikten och mår bra än att hon får ungar eller hur?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[tigersprang]
0

6#okey, för det  stog att det inte fick det.. men tack då vet jag det :)

7# japp, du har rätt..

FeliciaS
0

Det är inget problem för henne om du parar henne när hon är 10-12 månader så länge hon inte är överviktig. Det viktigaste är att hon är i fin form i övrigt, låt henne växa (hon kanske växer långsamt eller sent bara) i sin egen takt. Hon bör väga åtminstone runt 800 gram, annars lär hon vara en bit ifrån fullvuxen och det är inte heller bra.

Vid första kullen som föddes här var honan 13,5 månad och allt gick galant.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Lyan
0

Rema var 21 månader när hon fick sin första kull och Vivi 18,5. Inga som helst problem :-)

[tigersprang]
0

åå tack så mkt! nu känns det bättre när det finns sådanna bra "marsvinsvänner" som hhjälper en! tacclk så mkt!!

Creation
0

Oj, 555g vid 6 månaders ålder? Jag som tyckte att min 4 mån-flicka på 560g var pyttig! (rättelse:) nej, 603 visade vågen nu. ^^'

Minst 800g är väl tumregeln för en hona i avel. Hanens vikt spelar ingen roll.

Som övriga säger är det absolut ingen brådska. Dock är parning när honan är äldre än 12 månader förstås inte att föredra.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.