Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1351 ggr
svampi
0

Mystisk sjukdom

Nu har mitt andra marsvin Alma blivit drabbad av denna oförklarliga sjukdom. Det började med att mitt andra marsvin Alva fick det nu i sommras och dog en tid senare. Nu är jag livrädd att jag ska förlora Alma också. Symtomen är dålig aptit, ansträngd andning, grummliga ögon och skitig i rumpan. Vi åkte till veterinären med Alva, men dom kunde inte säga vad det kunde vara. Snälla hjälp! Någon som vet vad det kan vara? tacksam för alla svar.

Abico
0

Är hon lös i magen? Snorig? Om du lägger örat intill hennes lungor, hur låter dom?

Hanna 

svampi
0

Inte lös men inte som de ska va heller. Lite snorig, som om hon har slem i halsen ungefär. Hon andas väldigt tungt å ansträngt :/

Abico
0

Om hon är rosslig och snorig skulle jag se till att hon fick antibiotika snarast. Ifall den närmsta veterinären inte vill skriva ut det åt dig, kan du kanske höra med någon annan?

Hanna 

svampi
0

Vi ska åka med henne imorgon å se vad veterinären säger. Hoppas verkligen att de går att göra nåt åt. Skulle vara hemskt att få avliva sitt marsvin på sin egen 18 års dag :(

svampi
0

putt

FeliciaS
0

Konsigt… Jag har inte hört talas om någon sjukdom som ger de samtliga symptomen du beskiver. Se till att magen hålls igång och stödmata henne med Critical Care. Har du inte det, se till att få tag i det så fort som möjligt och ge hövatten + grönsakspuré + lite askorbinsyra så länge. Det är jätteviktigt att hon får i sig mat regelbundet, särskilt hö. Du kan också ge något mot den lösa avföringen, ex. risavkok.

Hon skulle behöva antibiotika precis som #3 har nämnt. Tänk då på att marsvin inte tål alla sorters antibiotika, Baytril eller Bactrim är vanligast. Men är veterinären smådjurskunnig borde det inte vara något problem.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Lyan
0

Bactrim och baytril är alltså det som kan användas

#6 Inte för att trycka ner dig men det var skrivet så att det kunde tolkas att det var Bactrim och Baytril man inte kunde ge :-)

Tina
0

Jag känner igen symptomen du skriver om från när mitt marsvin Engel var sjuk. Engel ville inte äta själv, så hon stödmatades. Hon andades långsamt, hade grumliga och trötta ögon och var så kladdig i rumpan att hon behövdes badas.

Engel blev sjuk på det här sättet två gånger, med någon veckas mellanrum. Båda gångerna hade jag varit borta och kom hem på sena kvällen. Under natten, båda gångerna, började Engel äta normalt själv så ett veterinärbesök blev aldrig av.

Det viktiga är att stödmata regelbundet så inte magen lägger av. I Engels fall verkade det vara något problem med magen. Kanske hade hon ont, vilket orsakade ansträngd andning, trötthet och grumliga ögon och därför ville hon inte heller äta. Nu tänker jag dock bara högt.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com