Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 647 ggr
Lo-Looks
0

Sjukdomar, ohyra vanligt?

Har suttit och kollat och läst om marsvin. Hade marsvin när jag var liten
men det var länge sedan. Nu har mina barn börjat prata om marsvin och jag skulle också kunna tänka mig ett par. Så till min fråga är marsvin ett känsligt djur.
Har erfarenhet av chinchilla, kaniner o hamster, hur är det i förhållande till marsvin. Är det vanligare med sjukdomar och Ohyra? Såg de kunde även få Ringorm, är det vanligt på marsvin? Eftersom man har andra djur så är man försiktig så man inte får in något sånt.

/Veronica

jumjums
0

Det är mycket därför vi uppfödare rekommenderar att köpa marsvin av oss istället för på en djuraffär. När vi säljer ett djur så ser vi till att de är friska och fria från Ohyra.

Att dom skulle vara mer sjuka än andra smådjur kan jag inte svara på.

varemis
1

Har haft marsvin i drygt 30 år, men har aldrig råkat ut för att de fått Ringorm. Static, sellnic och andra parasiter dyker upp vid något enstaka tillfälle och behandlas då omedelbart. Har själv fem barn som idag är i tonåren allihopa och det har ALDRIG hänt att de drabbats av något marsvinen fått. Vad man får vara uppmärksam på är att man som vuxen kollar igenom djuren regelbundet så att man snabbt upptäcker om något djur skulle smittats av något och då också ger adekvat behandling.

Jag skulle absolut inte vara rädd för att skaffa marsvin pga att de kan smitta barnen med något. De flesta parasiter är artspecifika, vilket innebär att de vill ha en viss djursort att leva på. Ringorm är en sort som dock gillar det mesta.Tänk då också på att marsvinen kan smittas av sådant barnen bär med sig… Naturligtvis är det också viktigt att barnen lär sig god handhygien i samband med att de hanterar djuren.

Då jag även har kaniner är min erfarenhet att de inte är mer benägna att få Ohyra än kaninerna. Jag skulle inte tveka att skaffa marsvin till barnen, då de är härliga djur som inte gör en fluga förnär och ger mycket glädje.

Det är trevligt att se att du skriver att DU också skulle kunna tänka dig ett par. Dels för att det visar att du har kännedom om hur marsvin bör leva, nämligen med en kamrat, dels för att det visar att det är DU som vuxen som tar ansvaret för djuren. Allt för ofta ser man att barnen får marsvin som de lovar att sköta, men intresset svalnar fort och ingen tar över…

Lycka till med era marsvin och jag lovar att de kommer att vara till stor glädje!