Marsvin som skriker
Jag har två marsvinshonor. En på 3 år och en på 7 månader. Mitt stora problem nu är att de hela dagarna sitter verkligen och skriker, det är inga gulliga ljud de har för sig utan det verkligen skär i öronen. Någon som vet vad det kan bero på?
De har mat, vatten, de är ute en hel del och springer på golvet om dagarna och får uppmärksamhet i massor.
Börjar gå mig på nerverna fruktansvärt mycket.
Kan du inte spela in en video på när dom skriker så att vi kan få höra ljudet ?
ÄR Du en ny marsvinsägare?
Marsvin har många olika läten som betyder olika :)
Här hemma kan det skrikas för att tigga mat, men även för att det är bråk… Så det är inte så lätt att säga vad skrikandet beror på.. =)
Kommer de bra överens? Annars kan det vara någon av dem som skriker då den andra kommer i närheten, det kan pågå ett tag.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Mina honor skriker väldigt högt så fort de hör något ljud som kan betyda mat (steg i trappan, dörr som öppnas, röster, prassel, skrammel osv..), trots att de har fri tillgång till hö och vatten och får grönsaker flera gånger om dagen. Men de skriker inte 24/7 utan bara när de tror att de ska få mat.
Har dina marsvin bra gömställen i buren, och är den placerad på en lugn plats? Min fasters marsvin hade också ovanligt mycket ljud för sig, tills hon placerade buren i ett skåp med enbart långsidan öppen. Då kände de sig nog lite tryggare för de lugnade ner sig betydligt.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)