Marsvin som är känsligt vid beröring?
Ett av mina marsvin är väldigt känslig när man rör henne runt tassarna, magen och rumpan. Hon hugger så fort jag eller de andra marsvinen närmar sig de områdena.
Trodde först att hon kanske var kittlig men tycker hon reagerar alldeles för starkt för att bara vara det. Har kollat igenom pälsen och hittar ingen Ohyra.
Vad kan det vara? Har bara haft henne en månad så jag kan ju inte säga om hon alltid har varit såhär eller inte.
Tacksam för svar!
Jag får varken röra marsvinstassar, rumpa, sidor eller mage när mitt marsvin är i buren. Det protesteras högt och sprätts med ben för att sedan springa iväg i full fart. Det enda som är okej att klappa när hon är i sin bur är till viss mån huvudet och hakan. När jag ska ta upp henne ur buren krävs det att man snabbt sticker handen under magen och lyfter henne. När hon väl är uppe i famnen är det inga problem att klappa och kela med henne utan protester. Då är även hakan hennes favoritställe att bli kliad på.
Alla marsvin jag har haft har reagerat mer eller mindre likadant.
Det kan vara skabb ditt marsvin har. Skabb är inte synligt för blotta ögat. Kliar hon sig mycket?