Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterraserfärgerteckningar
Läst 1930 ggr
isblixt
0

Färg/ras på Alice

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då har jag en fråga till de färg/raskunniga här på marsvin.ifokus. Efter att ha kikat runt lite på färger och sånt där har jag inte alls blivit mycket klokare, tyvärr… ;)

Så min fråga är vad Alice har för färg och eventuellt ras?
Bilden är tagen med mobil och färgerna är i verkligheten något starkare. Tunnhårig i sidorna är hon på grund av sina äggstockscystor.

isblixt
0

En bild till :) Kan tillägga att hennes päls är klippt för tillfället, men normalt är den ganska mycket längre.

Lyan
0

Goldenagouti/golden/white

Ser ut som en peruan

animalchild
0

#2 goldenagouti? på min skärm ser hon ut att vara black/golden/white

Lyan
0

#3 Kolla i ansiktet på den andra bilden :-)

Abico
0

#3-#4 - Första bilden syns det tydligare på tycker jag :P

Hanna 

animalchild
0

#4 kollade på min sambos skärm oxå och där ser man bättre att det är goldenagouti =)

isblixt
0

Tack för svaren :D Hon är djuraffärsmarsvin så jag vet ingenting om hennes ursprung men kul att åtminstone veta hennes färger :)

isblixt
0

Men på vissa ställen är hon ju svart också. Skrivs inte den färgen med? Där är hon helt svart med inga andra färger i… Eller svart är egentligen fel, det är typ mattsvart.

Lyan
0

#8 Eftersom hon är långhårig försvinner goldentopparna när hon klipps, långhår brukar även vara mattare i färgen. Jag hade en sheltie som hade goldenfärg som såg ut som buff för de mörkare topparna försvunnit.

isblixt
0

Jag hittade en gammal bild på henne, när hon var ca 3 månader gammal.

Så du menar alltså att den svarta delen över ryggen och på sidorna är goldenagouti, men att goldentopparna har blivit bortklippta med tid? :) Och därmed kommer inte golden växa ut igen..

På denna bilden tycker jag mig se lite golden i hennes svarta (och det svarta var inte så mörkt som det är nu)… Rätta mig om jag har fel :) Har haft marsvin i över 8år men när det gäller färger är jag ingen expert så jag är väldigt tacksam över att ni kan hjälpa mig med det :)

dumlekola
0

Jag tror att #9 har rätt. På bebisbilden så ser du att även de långhåriga goldenfälten har mörkare toppfärg. Hennes "svarta" fält är basfärgen i goldenagouti.

Achatina
0

Agouti hårstrån är ju (i golden agoutins fall) svarta i botten, golden i mitten och svarta i toppen. Hos långhår är bottendelen av hårstrået jättelångt. Och bara mitten och toppen färgen hamnar kanske 0.5cm ut på hårstråna. Så långhåriga agoutis ser ofta helt svarta ut (eller vilken bottenfärg de nu må ha i grunden).

Marsvin kan inte vara både agouti och svart (eller brun) utan antingen är ett marsvin agouti, eller så är det svart (eller brun).

isblixt
0

#12 Tack, nu förstår jag :)