Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 2867 ggr
[nono39]
0

OHyra raka av? hjälp

Jag mistänker att mina marsvin har skabb elller jag e jätte säker på det . dom kliar sig jätte mycket hela tiden om man spelar in en video på dom på 1 minut så kommer dom ha hunnit klia sig typ 20 eller 10 ggr men dom lsutar aldrig klia.

Jag tycker synd om dom. Deras päls är borta från benen och brösten. Ska dom inte ha hår mellan på tassarna ?

Hur ska en frisk tass se ut snälla länka en bild. <33

Vad ska jag göra . är det skabb?

Fridaaaa
0

Låter som det eftersom dem har tappat päls och kliar sig, åk in till veternär.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[nono39]
0

#1 är det normalt att dom tappar pelsen ?

Jag köpte dom från djuraffären och frågade vrf marsvinet tappar päls hon sa han är rädd just nu. men det har gått 1 år och dom tappar mer och mer.

[Licroana]
0

Eftersom dom tappat såpass mycket päls skulle jag åkt in till veterinär och fått någon medicin mot det utskrivet.

En tass ska ha päls på sig, ja :)

[Licroana]
0

#2 Det är INTE normalt att dom tappar päls pga rädsla.

Fridaaaa
0

#2 Ett marsvin tappar inte päls pga rädsla.

[nono39]
0

Jag vet att priserna inte har en betydelse. men ungifär hur mycket kostar det så att jag vet hur mycket penngar jag ska ta med mig?

Royalz
0

Det kostar mycket, speciellt om man ska få medicin utskrivet också. Räkna med MINST 500kr.

[nono39]
0

#7 okej tack då vet jag :P så 1500 kan jag ta med mig.

Fridaaaa
0

#8 Ja det är lika bra att ha med förmycket än förlite:) Me du få ju ringa och boka tid först:P

Lyan
0

På en fläck på insidan av frambenen har de ingen päls men resten av benet och tassarna ska ha päls.

Det brukar kosta 300-500 kr i poliklinikavgift (grundavgift som man alltid betalar). Skulle tro att du får Stronghold utskrivet, vet inte vad det kostar. Fråga kliniken när du ringer, säg vad som är fel och vad det kan tänkas kosta, ta sedan med dig ett par hundra extra för säkerhets skull.

[nono39]
0

#9 jag e lite orolig vad ska jag säga till dom när jag bokar tid haha?

Moa-16
0

#11 Säg att dina marsvin kliar sig onormalt mycket och att du skulle vilja att en veterinär tittar på dom..?

Lyan
0

Du kan ju lägga till att du har pratat med marsvinsmänniskor som säger att det stämmer i princip helt på skabb så har vet. ännu lite till att gå på

Lixim
0

Vi köpte nyligen 3 st marsvin, och det visade sig att de hade skabb. Själva besöket kostade 420 kr ( vi hade 6 st grisar med oss) medecinen kostade 600 kr. Sedan skrubbade vi allt med först grönsåpa o sen virkon.

Vi visste till 100% att ett av marsvinen hade det (han hade lite kala fläckar o klia sig mycket) Och även om det inte syntes på de andra grisarna visade det sig att dom med hade det.

Så det hela kostade cirka 1100 kr. Virkon köpte vi på lantmännen.

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

[nono39]
0

#14 men jag kommer ha med mig 2 grisar<3 blir det inte billigare då du hade jue 6st med dig till veterinären <3?

Lixim
0

15.

Besöket skulle kosta samma summa oavsett om jag hade haft med mig 2 eller 6 grisar. Medecinen blir ju dock betydligt billigare om du har 2 :)

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

Fridaaaa
0

#15 Besöket kommer att kosta minst 300-400 kr, plus då medicin.

[nono39]
0

#16 okej tack för alla svar ska ringa veterinären imrogon. <3

Fridaaaa
0

#18 varför inte ringa idag? Så kanske du kan få tid denna veckan?

Moa-16
0

#19 Denna vecka? Det är väl inte helt omöjligt att få tid samma dag? Finns ju drop in tider också, iaf här :) Klart du (TS) ska ringa idag!

Fridaaaa
0

#20Ja klockan är ju tjugo i 4 :D Vissa veterinärstationer tar inte bokade tider efter typ 4-5 :) bara akuta:P det är ju onsdag idag så då kanske hon får imorgon eller fredag :D

Moa-16
0

#21 Men fråga kan man ju, alltid, kan ju finnas tid :)

Fridaaaa
0

#22 Ja det kan man ju alltid ;)

EvaLuna
0

Håller med - ring så fort som möjligt. Inte så kul för små grisar när de vansinneskliar överallt!

Hoppas de går bra!