Hur mycket mat?
Jag har insett att jag har rejäla problem med hur mycket mat mina grisar ska ha. Antingen blir de "dränkta" i mat och så kommer jag på att de fått massor och så kompenserar jag med att inte ge på ett tag. Marsvinen verkar inte bry sig men det kan knappast vara bra för deras magar att få massa gott kraftfoder varje dag i en vecka och sedan inget en vecka.
Jag har bestämt mig för att nu måste jag göra ett matschema! Tottarna ska inte lida för att jag är tankspridd!
De har i huvudsak fått kligröt med luzern och groddad havre (utöver massa hö och grönsaker) och även groddade solrosfrön, men de tycker fåglarnas mat är mums så jag har köpt hem sådan till marsvinen också :-) Den innehåller vete, gula ärtor, majs, korn, gröna ärtor och dari.
Jag har 26 marsvin, snart 28, hur mycket mat är lämpligt att ge varje dag?
Alla fröer groddas så det är inte bara frön utan massa grönt på dem också.
Jag tänkte typ 1dl havre, 1dl "fågel"blandning och 1/2 dl solrosfrön varannan dag och sedan kli och luzerngröt de andra. Låter det lagom? Hur mycket kligröt? De brukar dela på typ 1/2 liter gröt

Jösses! 28 st?! Hoppas min dotter inte läser denna tråden!

Det är väl allt för fett med typ allt nämnt. Havre, solrosfrön och övriga fröer. Vad är det för fel på vanligt hederligt pellets eller motsvarande? (Om man ens ska ha kraftfoder, ett bra hö, gröt och grönsaker är nog mer dugligt och bättre för deras hälsa.)
En lite fundering… Hur får du solrosfrönen att groddas? Mina älskar solrosskott men det är lite svårt att få tag på där jag handlar. Är det "speciella" solrosfrön?
#3 Det är vanliga solrosfrön man använder. Groddar gör man som med vilka andra frön som helst :)
1# redan gjort ;)
#1 Det är inte många jämfört med många andra jag känner :-P
#2 Jag har många som har svårt att hålla hullet, vill ha fröer för att man kan inte grodda pellets :-)
#3 Dränkt dem i vatten 1-2 dygn, skölj av ordentligt efteråt, lägg dem sedan i en bytta där de ligger i ett djupt lager så de inte torkar, skölj dem sedan varje dag tills du tycker groddarna är tillräckligt stora
#6 skojjar du??
SHITT ALLTSÅ! Själv har jaag 5 marsvin snart 7 marsvin :)
#7 Nope :-P Kollade just en sida i Danmark (ingen jag känner) och hon har 150! marsvin TILL SALU!

#8 Fast vi har nog tillräckligt då tigersprang räknat fel… Vi har 4 snart 6…
Fast med tanke på våran andra djurskara så hade så många marsvin inte hunnits med.
#8 Oj! Haha hur har man råd och plats till SÅ många marsvin?! ;D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#10 En jag såg för något år sedan (också utomlands, ingen jag känner) skrev att marsvinen måste bort så fort som möjligt, hen hade inte råd att ge dem mat! Över 100 marsvin till salu till HUTLÖSA priser, jag menar, vem betalar 500 spänn för en vuxen pet :-/ Visst hade jag önskat att marsvin var dyrare än de är men har man inte råd att ge dem mat kan man inte fantasipriser, då är det viktigare att få dem därifrån (och ja, jag såg några djur live, inte vackert :-()
#11 nej det betalar man ju inte :S
Kan man inte sköta djuren ska man inte köpa eller ta ungar på dem!
#4, 6 Tack för svaret. Ska testa : )
ja har hört att det är fett i pellets. En kompis hörde det från uppfödaren han köpte sina marsvin av:)
Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.
#14 Nej det är inte fett i pellets, men marsvin har lätt för att lägga på sig, och hö & c-vitmaniner är viktigast. Finns olika pellets med! :)
TS: Varför inte bara Hö och havregryn istället, tror det blir betydligt billigare för dig..
Varken lucern eller fröer är något som jag tycker är särskilt lämpligt till marsvin annat än som godis. De har så lätt att lägga på sig och det är verkligen inte bra för deras kroppsbyggnad att vara överviktiga. Jag håller med #16 och skulle rekommendera kornkross (såg att du skrev korn - marsvin kan inte äta hela korn utan den måste vara krossad) och havre förutom hö och grönsaker förstås.
Lucern, ärtor och majs är för proteinrikt och fröer för fett för att vara bra för marsvin.
#2 Fast pellets innehåller ofta alldeles för lite fibrer, för mycket fett och protein och framförallt för mycket mineraler som kan bidra till problem med urinvägarna.
#14 Det stämmer, många pelletssorter har alldeles för hög fetthalt tyvärr.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

En undran om kornkross i såfall. På hästar ger man kornkross istället för havrekross för att dom ska öka i vikt. Känns lite dubbelt när ni säger att marsvinen ska hållas slanka å inte få pellets när d e mer fett i kornet. Eller?
#18 De flesta pelletssorter innehåller mer fett än vad kornkross gör. Havre innehåller mer än dubbelt så mycket fett som kornkross. Pellets innehåller dessutom oftast mer energi, vilket också bidrar till att marsvinen går upp i vikt medan kornkross inte innehåller så mycket energi heller.
Anledningen till varför jag hellre rekommenderar sädesslag är också för att de inte innehåller tillsatta mineraler och andra ämnen som marsvin naturligt inte skulle äta.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus