Hjälp, vad är det för sjukdom?
En av de värsta saker som kunnat hända just nu när man är helt pank efter julen och långt tills nästa pengar kommer har hänt.
Kom hem igår efter julfiranden och upptäckte fläckar på mina tre små nakna. Igår hade de fem/sex stycken var, idag har de dubbelt så många och det bara blir mer och mer! Var rumpan/ryggen igår och nu är det också magen och ansiktet. Vet inte vad jag ska göra, som sagt en av de värsta sakerna som kunde hända just nu! :/
Några tips någon??
Rubriken ändrad av moderator för att forumet ska bli tydligare och sökfunktionen fungera bättre.
Fy stackars dig :( det du kanske kan göra för att hålla det lite lungt är att smörja med pevaryl, tills du kan ta dom till vet för att få medel
Jo, pevaryl började jag genast med när jag såg det. Ifall det var svamp. Men verkar ju inte vara det nu eftersom det bara kommer mer och mer :/
Hjälper pevarylen något?? Har också ett svampschampoo hemma som vi använde på mig och min dotter när de trodde att vi hade svamp. Dock hjälpte det inte på oss för vi var feldiagnotiserade, men kanske hjälper på marsvinen?? Fy, vad ska jag göra :`(
De verkar inte må dåligt av det just nu iaf, men ser hemskt ut!!
Ringorm ser det ut som och vad jag vet så hjälper nog inte pevaryl. Ringorm är ju väldigt smittande och fick just veta att en kompis har fått Ringorm på sig, marsvinen och alla katter hon har. Jag lider verkligen med dig om det nu är Ringorm. Har själv genomgått sanering, behandling och åter sanering. Lycka till
Ser ut som ringorm… Hade det hos mina i somras. Veterinärbesök är ett måste, receptfria läkemedel funkar inte att helt ta bort Ringorm. Lider verkligen med dig! Det är ett rent h*lvete att sanera hela hushållet, bodde i en tvåa med öppen planlösning då mina blev drabbade. *Styrkekramar*
#7 Jag använde pevaryl tillsammans med receptbelagda läkemedel. Då kanske det hjälper till med läkningen. Men inte med enbart pevaryl. Det var vad vetrinären sa till mig iallafall.
Vad har ni fått på recept ni som haft Ringorm??
Jag har haft Imaverol att bada dem i. Kommer dock inte ihåg hur ofta. 4-5 veckor har jag hållit på
Jag fick imaverol som är ett licenspreparat som bara vissa vetrinärer har licens på. man badar marsvin i det. Det finns ett annat också som man ger oralt som heter itrafungol.
Kommer ej ihåg men det är en kartong med grön katt på (?) orallösning :)
#9 Nej såklart hjälper inte bara Pevaryl mot att ta bort ringormen, det var inte det jag menade :-) Men tillsammans med medicin hjälper det till att ta bort utslagen.
Veterinärnbesök är ett måste och vet skriver då ut medecin till marsvinen. Att ge marsvinen Itrafungol (i munnen) är det vanligaste mot Ringorm. Jag tycker det också blir mkt smidigare än med bad. Behandlingsperioden är uppbyggd såhär:
V.1 Itrafungol
V.2 Vila
V.3 Itrafungol
V.4 Vila
V.5 Itrafungol
Under dessa veckor krävs sanering med VirkonS och man ska på alla sätt & vis förhindra sporerna från att sprida sig. Man måste försätta marsvinen i "karantän".
Finns en jättebra artikel här: Ringorm
Itrafungol är förövrigt ursprungligen skapat för katter, men funkar lika bra på marsvin. Man måste dock tänka på att det kan ge fosterskador så det lämpar sig inte till dräktiga honor.
Stod någonstans att det inte lämpar sig till digivande honor heller och det är ju min och ungarna är fortfarande små med.
Varför fungerar det inte att behandla marsvin som man behandlar människor? Någon som vet det?
Ja är de dräktiga/digivande går det inget vidare med Itrafungol, då får man antingen vänta tills de slutat dia eller så får man köra med Imaverolbad istället.
Man behandlar väl inte riktigt männsikor egentligen? De får väl bara smörja utslagen vad jag vet.
Vad jag vet är det därför att:
"Problemet vi har bland marsvinen är att de liksom katter kan vara symtomfria smittbärare. De kan alltså sprida sporer till omgivningen och till andra marsvin utan att själva visa några symtom. Detta medför också att smittan hos marsvinen och i omgivningen kan vara ganska omfattande innan den upptäcks. Sporerna överlever dessutom mkt länge i miljön (månader till år) och smittrisk finns så länge som det finns levande svampsporer….."
Männsikor bär inte på smittan utan att det syns.
Fått tag i en veterinär nu, skönt!
Hon sa att sanering är det viktigaste och Pevaryl kan hjälpa så ska köra på det. är det inte borta tills jag får pengar ska jag åka in, men detta kan iaf hjälpa sa hon så jag hoppas verkligen det! =)
#19 Jag kanske förstod fel men du ska väl inte bara sanera och smörja med pevaryl som behandling?
Ringormen läker ut av sig själv efter ett tag, för att sen blossa ut igen.
Var det veterinären sa att jag skulle göra.
#21 Då ska du veta att det inte kommer att funka, tyvärr. Undrar just vilken vet du fick tag på…
Du kommer behöva fixa medicin till dina grisar, om det blir Imaverolbad eller Itrafungol får du ju själv avgöra men det kommer behövas tro mig. Du kommer aldrig bli av med ringormen om du inte behandlar med medicin, & sanerar riktigt noga.
Itrafungolen kostar ca 300:- per förpackning, 1 förpackning = räcker till ca 4 vuxna marsvin. Man ska ge 0,5 ml/per kg kroppsvikt, t.ex så blir då dosen 0,4 ml för ett marsvin som väger 800 gram. Dospipetten som kommer med i förpackningen kan vara lite krånglig att ge rätt mängd med, så köp hellre en som är angiven i ml.
Man skall även vänta 1 månad efter avslutad behandling med att sälja marsvin, så man ser så att det inte kmr tillbaka.
Har du kommit underfund med hur du skall göra?
Måste som sagt göra som veterinären sagt. Men är det inte borta tills jag får pengar så får jag ju åka in.
#24 Men det kommer ju inte att försvinna…? Det kommer läka ut av sig själv, men de bär ändå på smittan och smittar andra djur/männsikor medans. Sen bryter det ut igen i form av utslag.
Du skulle ju kunna börja sanera, & smörja tills du får pengar, i förebyggande syfte. Så att inte sporerna sprids lika mkt. Sen kan du börja behandla ordentligt när du har råd.
Du kan ju köpa virkon och bada dom i. För det ska man använda vid sanering också. Har du tur kanske det räcker. Men med bara pevaryl så går det inte óch som #25 säger så kommer det bara tillbaka och risken finns att det smittar till er också. Köper du virkon så har du både till sanering och marsvinsbad.
Fungoral shampoo har jag med och badar dom med som vissa veterinären också säger hjälper. Men vi får väl se.
Att bada i VirkonS/Fungoral är bra i förebyggande syfte och hjälper antagligen utslagen att läka men ringormen kommer inte försvinna om man enbart smörjer, badar i Fungoral/VirkonS & sanerar.
Tror du har fel. Och måste lite på vad veterinären sagt till mig.
#29 tyvärr kan man inte lita på veterinärer. Jag vet av egen erfarenhet. Hemsk erfarenhet. Men hoppas din vet har rätt. Även att du bor i västervik så kan du ringa Läckeby för en xtra rådfrågning. Hellre fråga 2 olika.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Jag hade Ringorm i somras och håller med Maijah, man måste ge någon slags medicin tex Itrafungol (det gav jag mina) Virkon S och Fungoral använde jag under saneringen för att ta död på de sporer som kunde finnas där. Men endast det tar inte bort ringormen, den kommer blossa upp igen, tyvärr…
/Amanda & 5 marsvins flickor :)
Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se
#30 Jag har redan ringt till Läckeby..
Jag har pratat med flera kunniga veterinärer, bland annat en chefsveterinär på SVA som är mkt kunnig i ämnet, och alla säger att det behövs medicinering för att bli av med det.
Jag skickade in skrapprov till SVA i våras och fick tillbaka provsvaren 2 veckor senare. Visade sig vara "gnagarvarianten" Trichophyton Mentagrophytes, precis som jag trott.
Jag sanerade som en tok, medicinerade, badade, och gjorde allt jag kunde för att inte sprida smittan vidare. Tyvärr räckte det tydligen inte. Ett hålvår senare fick vi in det igen. Denna gång var jag så säker på att det var det så jag struntade i att skicka in prov. Denna gång var jag ännu nogrannare än den förra och jag tror och hoppas på att jag blivit av med skiten för alltid.
Man måste vara nogrann! Är man inte det och struntar i att sanera & medicinera ordentligt kan man lika gärna låta bli, för det kommer ändå komma tillbaka.
Det är krävande att sanera, medicinera, bada, och att vara jättenogrann. Man blir otroligt less och man har i början bara lust att skita i allt. Tro mig jag vet.
Om du gör som veterinären säger kommer du garanterat att bli besviken, om inte snart så om ett halvår eller kanske ett år. Sporerna är jätteduktiga på att överleva och överlever i månader till år i rätt miljö. Och medans så sprider du smittan till flera djurägare som måste genomgå den jobbiga & kostsamma behandlingen de också.
Alla måste ta sitt ansvar och förhindra smittspridning.
Virkon räcker inte för att få bort det, det bara tar bort sporer så bada in virkon är ingen höjdare då det torkar ut deras hud något fruktansvärt.
Precis som de andra säger måste du göra mer än bara smörja med pevaryl, jag har haft Ringorm några gånger och det är ett rent helvete att bli av med! Så länge du inte sanerar och behandlar specifikt för Ringorm bör du inte ta i några andra djur alls eller låta någon utomstående ta i dina, har man otur kan det smitta bara genom att man fått sporer på kläderna som hamnar på någon annans djur
#34 Tänkte bara att hon kunde börja med det då hon ändå måste ha virkon till sanering tills hon fått pengar till riktig medicin. Såg just att jag skrivit som om det skulle räcka med virkon. Ber om ursäkt för det
#35 Inget be om ursäkt för :-) Nästa gång kanske jag behöver rättas
Vad händer om man inte meidicinerar för Ringorm?
Hur får djuren det?
#37 Det smittar via svampsporerna, antingen vid direktkontakt eller indirektkontakt. Problemet vi har bland marsvinen är att de precis som katter kan vara symtomfria smittbärare. De kan alltså sprida sporer till omgivningen och till andra djur utan att de själva visar några symtom alls. Det innebär också att smittan hos marsvinen och i omgivningen kan vara ganska utbredd innan det upptäcks. Om det inte behandlas ordentligt läker utslagen ut av sig själv och man kanske tro att det är borta men de bär i själva verket på smittan och smittar då under tiden andra djur och sprider sporer runtomkring sig. Inte så trevligt då det är både väldigt jobbigt och kostsamt att bli av med.