Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 3905 ggr
Creation
0

Åh nej... ringorm? Eller är det svamp?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Rabbe har sett lite tunnhårig ut på nosen ett tag och jag har inte lagt mycket tanke i det, men idag tyckte jag mig se något litet vitt där med(första tanke; nossvamp), så jag började undersöka det.

När jag petade ner pälsen så såg jag ju att det var väldigt skorvigt där. Är det Ringorm i tidigt stadie eller svamp? *orolig* Klicka på förstoringen för att se ordentligt..

Fick i höstas veta att Dominos uppfödare hade Ringorm i samma veva som eller lite innan jag skaffade honom också, så risken är ju att jag fått in det.

Vad tror ni?

Killarna har dessutom static just nu(upptäckte det under julen). Jag fick inte bort det helt förra gången alltså.. :( Kanske är det en statichärd på nosen..?

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Creation
0

Dianthus blev också tunnhårig på nosen ett tag efter att han flyttat ihop med Domino, kan tilläggas. Där la jag dock ännu mindre tanke på det(iom att Dianthus hade urinsten och det var största fokus), så jag kollade inte närmare på det.

Ungefär som på bilden såg det ut på Rabbe innan jag petade ner pälsen, fast en lite större yta. Se förstoringen för att se ordentligt.

Cavia
0

jag tycker det ser ut som kraftig Nossvamp Vid Ringorm blir det ju mer sårigt liksom.

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

Lyan
0

Hoppas det bara är vanlig svamp! Ungefär så ser det ut på Bus näsa också fanns hans är rött och lite mer :-(

Abico
0

#2 - Men Nossvamp är ju som ett streck? Håller det inte den "formen" även om det blir väldigt mycket?

Hanna 

Creation
0

#2 Hoppas att du har rätt! Fast borde jag inte ha märkt det som ett tydligt streck tidigare då, innan det blev såhär? Visserligen tyckte jag att det såg lite ut som ett streck igår kväll, men att det skulle sprida sig så mycket innan det blev ett tydligare känns ju lite konstigt.

En till bild, tagen precis innan den i #0. Där såg det lite streckigare ut. Kanske råkade jag pilla ut svampen när jag petade ner pälsen?

Abico
0

#5 - Där kan man se att det är Nossvamp, vilket jag tyckte var otydligt på första bilden. Fast han kan ju förstås ha Ringorm också…

Hanna 

Creation
0

Nu när jag tittade tillbaka på gamla bilder så hittade jag en bild från mitten av november där han redan då hade antydan till Nossvamp, så inte undra på att nossvampen spridit sig under den här tiden! Vad pinsamt att jag inte har märkt något på riktigt förrän nu, fastän det synts på bilder och allt(fast bara på de med blixt). Skäms Jag går och köper pevaryl imorgon.

Skönt att det inte verkar vara Ringorm trots allt(peppar peppar ta i trä)!