Lite frågor om marsvin
Hejsan. :)
Har börjat fundera på om marsvin skulle kunna vara ett bra djur för mig lite längre fram, men skulle gärna vilja veta lite saker nu på en gång. ;)
Har hört att de kissar i ens knä lite då och då, stämmer det? Är det något som kanske kan hända i början, och sen försvinner?
Hur mycket luktar marsvinen? Är det olika beroende på kön? Om det skulle bli marsvin hamnar de väl i mitt rum - någon som har dem så, och kan tala om ifall det stör?
Är hanar eller honor bäst som nybörjarmarsvin, eller spelar det ingen större roll? Alla är ju olika, men lite i överlag liksom.
Ska de ha grönfoder både morgon och kväll? :) Inget pellets, om jag fattat rätt?
Allt jag kommit på hittills. ;) Tacksam för svar! :)
P.S. Lite osäker på om jag lade tråden rätt, flytta den gärna om den ligger fel! D.S.
Visst kan det hända att ett marsvin kissar i knäet om det blir rädd eller varit i knäet länge men det är ju inget farligt med det, kan andra djur med göra:)
Jag tycker inte att mina luktar om man gör rent när man ska:)
Vilken kön man har tycker inte jag spelar någon roll för det är individuellt hur marsvinet är :D
Mina får pellets som ungdjur när dem växer. Sedan grönsaker 1-2ggr/dag och fri tillgång till hö:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Välkommen hit! Kul att du funderar på att skaffa marsvin :)
Marsvinsungar kissar oftare och det kan hända små olyckor ibland. Jag tycker det är mycket sällan vuxna marsvin kissar när man har uppe dem, och det syns på dem när de behöver kissa - de blir otåliga, går runt och ofta pratar irriterat. Man lär sig snabbt hur de beter sig innan de kissar och kan då släppa ner de i buren istället.
Så länge man städar så ofta man bör (så det inte blir äckligt för dem) luktar det inte speciellt mycket. Det är mest spån och hö som luktar, och det luktar gott tycker jag.
Hanar är ofta lite mer framåt och går då snabbare att få sociala, men det är individuellt hur mycket tid varje marsvin kräver innan de litar på en. Det spelar ingen roll om man skaffar hanar eller honor, men vill man ha fler än två marsvin i en flock är det lämpligare med honor. Har du tänkt att ha två marsvin är det alltså vilket som.
Jag tycker två mindre grönsaksportioner per dag är mer lagom än en större. Pellets behöver du inte ge, den kan ofta ge mer skada än nytta. Ungar, växande marsvin och äldre kan behöva extra kraftfoder och då tycker jag kornkross och havre funkar bra. Det absolut viktigaste är ett bra hö.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#1 Ja, har själv kaniner och de flesta har någon gång råkat kissa i knäet. ;) Särskilt ungar som är nya… fick dock höra att de skulle göra det jämnt och ständigt, men är det inte värre än kaninerna är det okej. ;)
#2 Min pappa kör in hö på sommaren, så jag har fri tillgång till det - men det står i lador när det inte används, och där brukar finnas en del möss. Kaninerna får det, och de har aldrig haft problem - kan det vara dåligt för marsvinen? Det är bra i övrigt. :)
#3 Nej dem gör inte det jämt och ständigt :) Mina har bara gjort det när dem har varit i knäet länge:)
Nej det är inte dåligt för marsvin, se till att det inte dammar precis som när du ger det till kaninerna :D
Marsvin och kaniner ska ha hö på morgonen och grönsaker och pellets på kvällen för om du ger det samtidigt så äter dom bara det goda=grönsaker och pellets. Om man inte ger hö så växer deras tänder och dom får ont.
#5 Dem ska ha fri tillgång till hö dygnet runt:)
Och man kan lika väl ge grönsaker på morgonen som på kvällen:) Pellets ska dem endast ha lite av eftersom dem kan bli tjocka av det
#4 toppen, då funkar det ju bra. :D
#5 tror väl knappast att dom aldrig äter höet bara för att dom får grönsaker på morgonen. ;)
Hö ska alltid finnas i buren, bäst är att ge många små portioner på dagen så de alltid har fräscht hö. Då blir det inte nertrampat eller nerkissat på samma sätt som om man bara ger hö 1-2 ggr/dag fast i större mängd. Dessutom är de extra intresserade när nytt hö läggs in och då äter de. Jag gav förut grönsaker och precis efter att jag lagt ner dem även hö innan jag åkte till skolan, men då kom marsvinen och åt hö istället för grönsakerna. Nu ger jag istället hö när jag vaknar och grönsaker precis innan jag går, så äter de både hö och grönsaker :P
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Tack för alla svar! De hjälper verkligen till att få en bild av hur det skulle fungera. ;)
Kom att tänka på en till sak. :) Kaninhanarna har en tendens att hoppa och liksom "sprätta" kiss eller vad man ska kalla det - det är ingenting som marsvin gör? De hoppas väl inte på samma sätt kanske, men hoppa ska de ju kunna ändå.
Okastrerade kaninhanar ska också kissa lite varstans för att markera revir mm inomhus (vet jag inte, har alla mina ute). Hur märker marsvin revir? Kan man vänja dem med att gå på ett speciellt ställe när de springer ute? behövs det?
Fler frågor, men jag hoppas ni orkar svara på dom också. ;)
#9 Marsvinshonor kan spreja lite kiss på närgångna burkamrater, men hanar gör inte så. :) Dock hade jag en(ovanligt dominant) hane som brukade "sparka" mot sin burkamrat för att revirmarkera(?) på honom.
Dominanta marsvinshanar kan revirmarkera i form av att de drar pungen och markerar med sin doft/kiss. Detta sker oftast bara i nya/nystädade miljöer.
Revirmarkeringsdoften kan ibland lukta lite ett tag efter att de markerat, men jag känner ytterst sällan av något av mina hanar. :-) På ett halvår har jag bara känt det ett par gånger. Olika hanar markerar dock förstås olika mycket.
Att få marsvin rumsrena är nog ingen idé, tyvärr. De är inte renliga till naturen, utan lortgrisarna brukar bajsa och kissa där de går och står ungefär. ;) Det krävs en hel del jobb för att få dem rumsrena alltså och jag ser inte riktigt poängen i det. Jag brukar låta marsvinen gå på ett gammalt överkast(de tycker ändå inte om att halka omkring på golvet). Det är bara att skaka av pluttarna från den sen och tvätta.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#10 tack för svaren. 
Angående rumsrenhet hade jag haft tanken att låta dem springa fritt i hela rummet, och då är väl idéen om lakan på golvet inte riktigt lockande. ;) Men skulle ju kunna gränsa av rummet med kompostnät eller liknande, och lägga lakan där?
Går att "lösa" hur som helst, så borde inte bli några problem. :)