Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: boendeinredning
Läst 3508 ggr
[Aquelegia]
0

Vad TYCKER ni lagom burstorlek?

På söndag får jag hit ett till marsvin som jag hittade på blocket ensam och hon skulle helst säljas till flock men även ngn som har tid för ett marsvin, gillade inte faktan att hon kunde hamna ensam ngnstans så hon blir min prinsessa på söndag (hennes ägare är överlycklig över att "Lena" får en storflock :) )

Till Rubrikens ämne Då har jag på söndag sammanlagt 6 st marsvin som skall tillfälligt bo i 2stora gallerburar (2x 120x60) behöver jag nu tips och råd fritt fram för burstorlek MEd övervåning då ytan i vardagsrummet inte är oändlig men vad tycker ni är lämpligt för 6st gullungar ? lagen anser jag är alldeles för litet så därav denna fråga ^^

[Maijah]
0

Enligt mig brukar det vara lagom att ha runt hälften av den siffra marsvin som lagen tillåter i buren. Ex: 160x80 cm laglig för 8 marsvin (vilket ju alla borde tycka är alldeles för trångt) - då kan det vara lagom att ha runt 4 marsvin i en sån bur enligt mig. Jag själv skulle ha minst 200x80 till 6 marsvin.

Blomkrukan
0

Jag har 120x60 till mina två. Är det för pluttigt? Dom får springa på golvet ca 1-2 timmar varannan dag… Försöker få ut dom varje dag men ibland är det knepigt.

[Aquelegia]
0

120x60 är jättebra för 2 stycken :D

Bra tänkte mig nämligen 100x160 bur o så en överdel på 100x40/50 Då borde det väl fungera ?

Blomkrukan
0

Skönt : )

alva-m-t
0

Jag har en 100cm stor bur till mina två nästan fullvuxna marsvin. Är det för litet? Dom får springa omkring utanför buren i kanske en halvtimme varannan dag. Ska dom ha mera motion kanske?

Får inte köpa en större bur…

Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.

mini-kapubara
0

Jag har en 3 våningsbur till mina 4 pojkar varje våning är lika stor 100x70 , och en stor kanin bur till mina 3 flickor 120x60, flickornas bur känns lagom men jag kanske har fel? alla grisar får vara ute och springa på golvet dock inte samtidigt,

Blomkrukan
0

#6 Trevåningsbur? Wow! Dom måste älska det eller? Skrattande

mini-kapubara
0

#7 ja det gör dom… =)

[Maijah]
0

#3 Jag skulle ha 5-6 marsvin i den buren utan problem :-) Om du menar just 100x160 cm. Övervåningen är ju bara en bonus, men alla marsvin gillar inte att spinga mellan två plan och det bästa är att bara ha ett. Du kan heller inte räkna arean för buren som 200x220, för har man övervåningen gäller den inte när man räknar in.

[Aquelegia]
0

#9 nej övervåningen räknar jag inte med på samma sätt som en HEL 200x220 buryta men jag tänkte mig att då kan dem komma ifrån varandra lite (dessutom är mina grisar rena rama klättermöss ^^) plus att om vi säger att det "oftast" är minst 1 marsvin på övervåningen så räknar jag att det då för tillfället är 5st som delar på det största utrymmet nått i den stilen. vilket som dem får lite mera plats att röra sig på, övervåningen kommer vara sovloft med filtar ^^ funkar inte denna installation får jag väl bygga ut ^^ spännande vi ska åka och kolla om någon kan fixa för en peng då jag varken äger såg eller spik :(

Blomkrukan
0

#10 Önskar dig lycka till : )

[Aquelegia]
0

Få la lägga ut bild på det sen när den väl är färdig. Lycka till behövdes för det är fasiken ingen förutom jag och min sambo som fattar att marsvin inte är små robotar som klarar sig på minimal yta dumma vardagsmänniskor :P

Fridaaaa
1

#12 Vad menar du med det? Att det är bara du och din sambo som fattar att marsvin inte är små robotar som klarar sig på minimal yta dumma vardagsmänniskor?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Aquelegia]
0

Ja människor i min omgivning som ej äger marsvin fattar inte varför jag vill ha stor bur. Blir ofta idiotförklarad för folk tycker jag överdriver med mina marsvin att jag inte behöver stor bur för "dem klarar sig väl" i den jag har nu. "Dumma vardagsmänniskor" är inte elakt menat mer som typ "dumma dig" ^^ Kanske borde tänkt på att skriva tydligare !

Fridaaaa
0

#14 Jaha du menar så :) Då förstår jag :D
Jag vill ha större burar till mina men har inte råd just nu, så ska skaffa det när jag får jobb, men eftersom jag går hemma hela dagarna så är mina är ute typ 6-8 timmar varje dag och springer:P

[Aquelegia]
0

Åh bra du förstod jag har väldigt stor humor så tänker lite i mina egna banor inte alla som förstår ^^tänkte egentligen ha bokhyllebur men 3 blev plötsligt 8 sålde 2hanar för ca en månad sedan men bokehyllebur passar inte med måttena i vardagrummet så får bygga från scratch ^^ Mina marsvin ska alltid hålla på och hitta gosiga gömställen,när dem springer ute, där dem sitter istället för att springa runt på fria ytor däremot i buren är det highlife imorse hade dem förfest i buren det var upp och ner på husena i hängmattan så stor bur kommer dem bli överlyckliga över :D

[Maijah]
0

#10 Ok :-) Det låter som de kommer stormrtivas i deras nya bur sen! Lycka till! ^^

Fridaaaa
0

#16 Kan jag med ha ibland;) hehe:) J

ag vill med ha bokhyllebur i framtiden sen:) Men det får som sagt bli längre fram, nu springer dem omkring många timmar om dagen i det lilla rummet som jag har 2 av burarna (marsvinssäkert) :D Så dem har lite yta att springa på ändå:) Mitt skinnymarsvin älskar att springa under filtar och täcket:P

Lejonhjarta
0

#18 E ju inte så dyrt om du ska ha en bokhyllebur. Massa bokhyllor skänks ju på blocket regelbundet. Jobbet sen e ju d värsta. Flört

#6 Kan du inte lägga ut ett kort på din 3-våningsbur så vi andra får se.Skrattande

Fridaaaa
0

#19 Gäller att hitta dem som skänker bort det med ;) hehe :)

[Aquelegia]
0

Jag hittade 2 som var bortskänkes i min umgängeskrets säkert fler om jag hade frågat runt mer :) dem är så vanliga men folk tröttnar fort då dem är ganska tråkiga som bokhylla ^^

Fridaaaa
0

#21 Sant, får kolla runt lite ;)