Nu är han här
Nu har vi äntligen fått hem våran lilla bebis pojke på vackra 6veckor. Mamman är ett långhårigt vivrvelmarsvin medans pappan är en sheltie. Han är väldigt sprallig och kan inte sitta still för en sekund, och det bästa av allt, han kommer överens med våra andra honor till och med Humba
Dock har han inte fått något namn än
Vilken sötnos :) Så det är han som ska kastreras och hålla ordning på flickorna sedan? Men han bor väl inte med honorna nu?
Hanna

Men åh så söt! :D
Mvh Alexandra
Jätte söt!
Men ska han bo själv nu då i ca ett halvår innan du kan kastrera honom och sen en månad efter? För han kan ju inte bo med honorna nu, inte ens när han bara är 6 veckor. Eller hur hade du tänkt egentligen?
Oihj vad söt :D
gud vad söt, uppfödare?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

#1 och #3, det verkar som redan nu att det har lugnat ner sig bland våra tjejer och Humba är som en mamma för honom men han går ju inte ihop med tjejerna utan uppsyn. När det är golvtid kan han än så länge gå med dom och leka, men har delat på Zooie och Lumas bur och satt ett galler mellan så att han fortfarande får se och nosa på dom, men det är synd att han är så ung men tror det kommer gå bra
dock så gör inte bilden honom rättvis alls han är så otroligt söt och istället för att vara vit där det är vitt så är han brun på andra sidan jätte gulligt, så förhoppningsvis så kommer han bli en långhårig virvel ^^
Verkligen jättesöt virvelgris!
Men han kan ju faktiskt redan nu börja betäcka honor och bör därför inte gå med dom. Även om man sitter med hela tiden kan det bli bebisar på ett ögonblick.
//Emma

Håller med, en parning kan ske mycket snabbt! En hane ejakulerar ju bara efter nån sekund. Jag skulle absolut inte ta risken att ha honom tillsammans med honorna, även om det sker under uppsikt…
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......

Hade faktiskt inte en aning om att det kunde gå så fort, men då ska han verkligen inte få gå tillsammans med dom andra. För vi vill ju inte få några ungar på våra honor som inte ens är så gamla än.
#5 han kommer faktiskt från en privat person, men jag fick se både mamman och pappan, samt hur dom bor och vi pratade väldigt länge angående marsvin och skötsel m.m så hon kändes väldigt seriös och kunnig så det kändes helt rätt =)
#9 okej :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jätte söt, verkligen:D Hoppas han blir et stort, vackert och friskt marsvin:D
Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.

Ja har tror att han kommer bli lika stor och fin som sin pappa, men kastreringen kommer ske i Februari då han är 4 månader, har hört med våran veterinär och dom sa ungefär 4-6 månader =) Operationen var inte så farlig heller då dom använder en annan narkos vad jag förstod
Just nu sitter han och myser framför tv med mig
så otroligt söt <3
Vilket söttroll! :) Hoppas kastreringen går bra.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Värför ska han kastreras?
Bara undrar för han e så sjukt fin så varför inte para honom?
Jag bara undrar, är inte så bra på sånt här men ändå.

Nu kommer han inte kastreras endå då han kommer få flytta tillbaka till sin uppfödare, pga att han inte kommer överens med våra honor! Men vill man inte ha marsvinsbebisar så är ju kastrering att rekomendera om han ska gå med honor 
#15 Om han kommer överens med dem eller inte kan ni väl inte avgöra innan han är kastrerad? Eller har de bott ihop i flera veckor?
Mvh Felicia
Men värför skulle han ha gått med honor då?

Hängde inte med riktigt….
Han gick jättebra ihop med honorna….. sen fick han inte gå ihop med dom pga att han inte kastrerats än och nu kommer han inte överrens med honorna fast han inte gått m dom för d inte skulle bli bebisar….
Har jag missat nått eller??
Du verkar ha extremt svåra problem att ha dina marsvin ihop? Har inte hört en enda som har haft såna problem som du haft med dina..
Kan det inte bara vara så att dina honor säkert skulle gå ihopa bara du haft lite mer is i magen?..
Mina bråkar också ibland, men inte särar jag på dom för det! Har ett hanpar som det hackas tänder och spånet yr ibland. Men till 95% av tiden är det lugnt.
Tycker det låter som en dålig bortförklaring varför du ska lämna tillbaka honom.. Hur ska du veta om han går ihop med honorna eller inte? Det märker du EFTER han har kastrerats om det går eller inte. Men men.

Såhär är det för alla er som undrar:
Samson köpte jag då våra honor inte gick bra ihop, men då jag satte ihop tre av våra honor och bara hade is i magen så kunde dom gå ihop och fungerar jättebra, dock går alla emot Samson så det flyger hårtussar och han har flera gånger varit påväg att ramla ur buren för att dom gått på honom för mycket. Då vill inte jag riskera en kastrering på honom om han kanske endå inte kan gå ihop med dom. Har rådfrågat uppfödaren som hellre ville att han skulle få flytta tillbaka då hon redan från början var osäker på att ens sälja honom så det har löst sig på bästa sätt.
Samson har gått med honorna en längre tid under uppsikt och han är för på dom vilket tjejerna inte tycker om och det kan verkas som en dålig ursäkt men jag gör det som jag tror blir bäst!
Unga hanar är väldigt på honor det tar flera dagar i samma bur innan de lugnar sig så pass att honorna tycker att det är okej. Den tid som krävs för att situationen ska lugna sig har inte dina marsvin fått och de kan inte få den tiden heller utan att riskera dräktigheter. Eftersom dina honor är så mycket äldre accepterar de absolut inte ett sådant beteende från en liten spoling som Samson de säger ifrån på skarpen, vad annars skulle de göra?
När Samson senare kommer tillbaka äldre och kastrerad och flyttar ihop med honorna och du bara har is i magen nog att låta dem sköta detta ifred så kommer det att funka, jag vet det. Om det inte går lovar jag att äta upp min cykel och det vill jag inte för den behöver jag.
Ett annat tips är att aldrig mer sätta ihop Samson med honorna innan den dagen de flyttar ihop. De här korta återkommande dejterna med tjejerna eldar upp honom honom jätte mycket och förvärrar bara relationerna.
Generellt är det så att småduttande och korta träffar mellan marsvin som ska sammanföras aldrig är bra. Om man sätter ihop dem efter konstens alla regler nybadade på ett stort neutralt område under den tid som krävs och de får göra upp utan att bli störda så kan man sätta ihop i princip vilka marsvin som helst. Så fort man ingriper kliver man många steg bakåt. Jag vet det är jobbigt att se särskilt om de slåss men det krävs ibland inte bara en iskub utan ett helt isberg i magen på marsvinens ägare. Jag tar hellre några bitsår än en förlorad relation som jag vet att marsvinen kommer att vara lyckliga i… sen.
Även i stabila marsvins relationer grälas det ibland det gör det i människofamiljer också det är helt naturligt och grälen behövs för att rensa luften.
grattis! vilken sötnos!

En liten bäbishane kan aldrig upprätta ordningen i en honflock, till det behövs en vuxen hane med lite pondus. Så det är inte så konstigt att honorna varit på honom. Sen är det ju bara att hålla tummarna att alla honorna inte är dräktiga nu då, även om umgänget skett under uppsikt så går en betäckning på några sekunder…
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
aww va söt .P <3

#21 - Godisgrisen:
- Jag ha verkligen tagit till mig vad du skrev och ni alla andra också och har bestämt att ha ett isberg i magen oh verkligen satsa och låta kastrera honom och sätta ihop honom med tjejerna och verkligen vänta ut tills dom kommer överens.
Uppskattar verkligen allas tankar och att ni hjälpte mig att inte göra ett misstag som jag kommer ångra 
#25 Det låter som ett klokt beslut. Vad bra! :)
Mvh Felicia
Jag håller tummarna för att ni slipper framtida problem med bråk och gnabb! Och jag hoppas verkligen allt går bra med kastreringen, är ju alltid en risk med att söva ner marsvin. Som sagt, lycka till :-)

En sövning är alltid en risk man tar men går d vägen så blir d säkert kanon!

Eller så slussar du vidare girsen till mig
så kan du få en vuxen "färdig" hane av mig.
Sötchock overload på honom!

#29 haha jag det är verkligen en sötchock på högnivå, hans päls har vuxit så den har blivit ännu längre så nu har han lockar på rumpan ^^