Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1983 ggr
[nono39]
0

Hjälp ringorms frågor

Vad är Ringorm ? Är det maskar ? Kryper dom i kroppen på människan ifall man blir smittad ? Hur ser man första täcken på att marsvinet har Ringorm ? Är det ofta bland marsvin ? Är det

Säkert att alla marsvin får det ?

mini-kapubara
0

jag har fått för mig att det är ngn slags svampinfektion av bakterier, det börjar väl som ett utslag som kliar väldigt mycket, och sen torkar ut i mitten så det ser ut som en röd/rosa ring men jag kommer inte ihåg riktigt,,,

Isnona
0

Här finns en artikel om ringorm

Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus

[Maijah]
0

Nej, det är svampangrepp/hudinfektion. Ringorm visar sig som runda eller ovala utslag som är fnasiga/vita "mjöliga" och kan också vara såriga. På människor läker utslagen ut i mitten först och gör att det just ser ut som en ring. Ofta och ofta, det är ändå ganska lätt att bli smittad, för att det just sprids med sporer och ett smittat djur beöver inte ha direktkonatkt för att smitta ett annat utan det räcker med en spor som kommer i kontakt med det andra djuret t.ex genom en handduk. Om ett marsvin i hemmet fått det har ganska säkert de andra marsvinen också fått det. Just för att de kan vara symtomfria smittbärare, precis som katter, kan det vara svårt att upptäcka ohyran såfort de blivit smittade och smittan kan alltså vara ganska utbredd när man väl upptäcker den.

Just nu verkar det vara ganska många som får Ringorm. Läs gärna artikeln: Ringorm som finns här (som #3 länkat till) och sen har vi massa trådar med frågor och svar i också….