Var får man tag i vetbed?
Just som rubriken sägar: var får ni tag i vetbed - helst som metervara? Har inte lyckats hittills. Några tips om onlinebutiker eller affär i Östergötland?
Jag har sett det på olika djuraffärer och på olika syaffärer.

Ursäkta att jag är så korkad men vad är vetbed?

Kolla bland hundartiklar i djurbutiker el på nätet.
Kanske se i något forum på Hund i Fokus.
Marsvin 4-ever
.

Har sett att de har på Rusta, men bara i bitar inte på metervara.
jag minns inte vad det hette där vi best. från men skriv vet bed på google så får du tips om var

#2 Vetbed är en "fleeceaktig" tyg, ganska lurvig, mer "långhårig" liksom, men av bomull.
Finns tydligen oftast som hundtäcke. Men jag hittade bara sådana här som har annat tyg/anti-halkskydd på baksidan, inte "bara" vetbed. Har försökt att googla fram något vettigt men är inte nöjd med resultaten… så om någon har fler tips…?
Varken min favo-syaffär eller Djurmagasinet i Nkpg hade någon aning om vad det var för något - men de vill kolla om de kan ta in…
#6 Vad jag vet är vetbed inte gjort av bomull utan av konstmaterial, polyester t.ex.
Rusta har en variant. De kallar den "djurfäll".
www.girobrand.se/jyckeberga.htm är en bra försäljare vi beställde getmjölk till våra valpar där och jag såg nu att de har vet bed på metervara
vi best. nån annan stans men minns ej men det var ungefär samma pris där!
lycka till!
ikea har en variant om ja fattat rätt :P men d e inte metervara.. den kostar 69 el 79… :)
Det finns en på IKEA som jag köpte för 79 kr, den är 80*80 cm stor och grå :) Annars så har jag sett lite här och var, på Ö&B, Rusta och de där kedjorna, samt djuraffärer.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

På Ikea har vi köpt vetbed till hunden och har tänkt köpa till marsvinen också och sy dem en mysrulle.
Från Häromi kan du köpa häromi-fällen i längder från 1m till 12m. Har sån till min Grandis och det är jättebra kvalitet!
ja just på häromi var det ju vi beställde det tog tid då men var bra!

Tack ska ni alla ha! :-) ..få se om jag hittar lättare nu..
#7 Jag trodde just idén med "äkta vetbed" är att det inte är "plast" - att det gör skillnaden till olika fleecevarianter? Har inte haft/sett det själv hittils utan letar fortfarande efter info… Är det ändå sak samma funkar ju fleece likadan? (Hittade även i artikeln om bottenunderlag här i forumet hänvisning till "gjord av bomullstråder"…?)
På Marsvinshjälpen så står det att hennes mysrullar är sydda av vetbed av ekologisk bomullstråd ;) Den från IKEA är 95% polyester och 5% akryl.
Mvh Felicia

Men visst är det i din artikel där det står: "Vetbed är en lurvig och väldigt mjuk "hundfilt" tillverkad av bomullstrådar."
:-)
Enligt Mia (marsvinshjälpen) så syr hon ihop de med just ekologiskt bomull ifall att de små tuggar på just tråden *hmmm*
Hur som helst - jag trodde från början att det var precis som fleece men sedan hittade jag några antydningar om bomull.. men det finns faktiskt lite olika sammansättningar vad jag förstår.. Hittills har vi använt fleece till taken, sovställen, inhängden m.m. men var nyfiken eftersom allt fler hänvisar till vetbed - finns det någon fördel med det? Fleece finns ju också i "lurviga", tjocka varianter - och i mycket större sortiment. Så något måste ju vara skillnaden? (..nu hamnade jag visst lite vid sidan av rubrikens ämne - hoppas det går bra ändå..)
Jag trodde Mia menade att hon sydde ihop dem med bomullstråd. Fördelen med polyester är ju att det inte suger upp kisset så effektivt utan att mycket runner rakt igenom.

#15 det är tråden som är gjord av bomull, inte vet beden. har själv haft en rulle som Mia sytt :) vetbed är gjort av polyester.
/Sanna
medarbetare på Nattsudd och TV

#17 det var just det jag ville säga under under 16 - "syr hon ihop de med ekologiskt bomull ifall att de små tuggar på just tråden" då syftade jag på bomullstråd alltså - ursäkta att det var otydligt!
Men är inte just fleece också polyester/liknande? *blir förvirrad* Den har ju just egenskapet att den inte suger åt sig vätskan.
Kanske kan man säga att vetbed egentligen ÄR en lurvig fleecetyg? *nu blev jag verkligen nyfiken hur det egentligen hänger ihop även om vi kommer längre bort från ursprungsfrågan*
#16 #17 #18 Jaså, då har jag uppfattat infon på hennes sida fel! ;) Har med en mysrulle, och den suger ju absolut inte upp kiss. Vad dum jag är! :*)
#19 Ja, jag tror det, fleece är namnet men själva materialet är polyester? Jag vet inte.
Mvh Felicia
Polyester är ju ett plastmaterial som man kan tillverka många olika saker av. Förutom hårdplast kan det användas till att göra olika typer av mjuka material. Så man kan ju inte säga att fleece och vetbed är samma sak, men de är gjorda av samma material.

Jag köper mina vetbedar på hunduställningar. De har oftast väldigt bra priser, samt att man då kan välja om man vill ha samma materia som Mia (marsvinshjälpen) syr sina mysrullar i eller annat material, eftersom det görs hunfällar i olika former/typer. Köpte fyra meter för kanske 150kr. :) Mycket uppskattat!
#22 Det var bra pris! :)
Mvh Felicia

#23 Ja, väldigt bra! Och tur för mig, då det bara fanns det biten kvar. :)

På Häromi har dom stuvbitar på 50x30 cm för 36 kronor!

En gammal tråd så nya inköpsställen kanske har hittats….
Någon som hittat i Borås-Göteborg med omnejd??
vad använder man vetbedden till?

Man gör "mysrullar" av d. En slags "ulligull-tyg".
Kan inte länka, varför vet ja inte…Morr!! Men gå in på www.marsvinshjalpen.se och fliken försäljning så ser du mysrullar. Tänkte sy lite själv…efter tjat från dottern.