Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 4668 ggr
Lyan
0

Dör ringorm i frysen?

Har ju massa mat som ligger inne hos djuren :-( Går det att stoppa det i frysen? Det är vetekli och havre bland annat. Det ligger i fodertunnor, men med tanke på att jag uppenbarligen misslyckats med saneringen sedan tidigare kan det ju även ha hamnat i maten :-( Allt nytt hö och spån ligger i ett annat rum tack och lov!

Creation
0

Vad jag hört så ska många sporer/bakterier(däribland ringormssporer) klara lägre än 20 graders kyla. De sätts snarare i dvala än dör. Att hetta upp det är en bättre idé. 60 grader är det jag hört ska vara rekommenderat. Det borde ju gå att sätta in i ugnen ett tag ifall det bara är torrfoder det gäller. :)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Lyan
0

Men blä då! Fast vetekli är ju bara "damm" blir inte det bränt? Fast vad har att förlora :-P Antingen slänga eller bränna :-P

Eller blir det havrepopcorn! Kanske nya mattrenden sedan :-D

Bus nos är nästan sårig nu så det är knappast någon tvekan om att det är Ringorm :-( Ska ringa vet. imorgon. Tror att det dröjt så mycket med att bryta ut eftersom jag använder lakan och tvättar dem i 60grader 1-2 gånger i veckan, då dör ju sporerna i lakanen hela tiden.

Cavia
0

Instämmer med #1, frysen funkar inte eftersom man sällan har kallare än -18 där.

Har du inte tillgång till en bastu? Kanske känner någon som har? Lite enklare att kunna ställa in allt där i 60 grader istället för att okupera ugnen =)

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

Lyan
0

#3 Det var ju faktiskt en väldigt bra idé! Då ska jag börja leta bastu :-D

Emmsann
0

#4 Simhallen vet jag! ;-)

//Emma

lukasfelix
0

Alltså, Ringorm orsakas inte av en bakterie så det där med 60 grader lär inte fungera. Svamp främjs ju snarare av värme, så för att ta död på dom så skulle jag tro att det krävs mer än 60 grader.

Cavia
0

# 6 Faktum är att svampsporer dödas vid 43.3 grader, så alltså funkar det även med att köra tillbehör i diskmaskinen, med 60 graders värme…

lukasfelix
0

Okej, jag har lärt mig att de flesta dör runt 70 grader men inte alla så det är säkrast att köra på ännu varmare. Runt 100 kanske

Lejonhjarta
0

#8 Som i en bastu då…..Skrattande

[Berglundshusdjur]
0

Tror inte att det går att "värma bort" (i tex ugn) ringormssporer, se bara på alla som har haft Ringorm behandlat och ändå fått tillbaka det ganska snart efter… Endel har kört sina träsaker tex i ugn eller diskmaskin och ändå kommer eländet tillbaka…

Nä bränn upp alla träsaker till aska säger jag!

Lyan
0

#10 Träsakerna är inget problem, bara ställa i virkon tills de är genomsura. Det är maten jag vill undvika att slänga

Cavia
0

Jag skulle också rekommendera att slänga allt som är i trä! Det gjorde jag när jag sanerade, sparade endast det som var i plast eller metall. Och detta kördes först i diskmaskin och sen blötlagt i Vircon…

Lyan
0

#12 Fast alla mina burar är liksom i trä :-/ Vad gör jag då?

Cavia
0

Ja du, jag eldade faktiskt upp alla mina och byggde nytt…blev en rejäl extra utgift men det var det värt…för jag blev av med eländet.

Lyan
0

Då kan jag lägga ner då för jag har inte pengar till nya burar :-(