marsvin trygg på utställningar? Hur?
mitt marsvin är inte alls trygg på utställningar, hur gör ni för att era marsvin ska vara trygga och inte rädda på utställningarna?
Första gångerna var mina marsvin lite småskeptiska till det hela men efter några gånger så lugnade de sig riktigt bra! Jag tror det handlar om träning. Alla är vi ju nervös när vi är på en okänd plats, både tvåbenta och fyrbenta :-)
//Emma
Se till att de först och främst är trygga med dig hemma. Ta upp dem ofta och tillbringa tid med dem, gå runt med dem i huset och gör saker samtidigt som du har dem med dig (ex. titta på tv). Jag har faktiskt inte haft några problem med att mina grisar har kännt sig otrygga på utställningar, men jag är mycket med dem här hemma och jag märker på dem att de finner trygghet hos mig därigenom. Det handlar såklart även om vana, åker de runt på många utställningar blir de vana vid miljöbyten på ett annat sätt. Börjar det i tidig ålder tror jag inte heller "chocken" blir lika stor som om de enbart bott på samma ställe i 1-2 år och sedan åker på utställning en gång.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Och se till att du själv inte är nervös eller stressad. De lär känna av det och stressa upp sig själva.